رابطه میان بوکه و دیافراگم لنز

رابطه میان بوکه و دیافراگم لنز چیست؟ ممکن است بسیاری از خریداران دوربین نسبت به این موضوع بی اطلاع باشند اما یکی از مزیت های استفاده از دوربین های فول فریم آن است که سنسور موجود در این دوربین ها به عکاس اجازه می دهد تا بوکه های بسیار زیبا و کنترل شده ای را در نواحی خارج از فوکوس پس زمینه تصویر خود به دست بیاورند . با استفاده از این شیوه ، سوژه نیز به زیبایی از پس زمینه خود جدا شده و به نحو بسیار برجسته تری در درون کادر تصویر دیده خواهد شد .

 

دیافرگم چیست و چه رابطه ای با بوکه دارد ؟

همانگونه که می دانیم ؛‌ دیافراگم روزنه ای در انتهای لنز است که مقدار باز یا بسته بودن آن حجم ورود نور به درون بدنه لنز و دوربین را تعیین می نماید . مقدار گشودگی دیافراگم با استفاده از تیغه های تشکیل دهنده آن تنظیم می شود. همچنین باید توجه داشته باشیم که مقدار گشودگی دیافراگم « عمق میدان دید « در عکس را نیز تعیین می نماید . ناحیه خارج از عمق میدان دید در عکس به صورت تار و ناواضح دیده میشود و این تارشدگی عمق میدان دید در عکس نسبت به حالتی از تار شدن تصویر که در اثر لرزش دست و دوربین به وجود می آید ، تفاوت های بسیار زیادی دارد .

نورهایی که در پس زمینه خارج از فوکوس قرار دارند و به شکل لکه های مدور و نرم در پس زمینه دیده می شوند را اصطلاحا بوکه می نامیم . این بوکه ها در اثر باز شدن دهانه دیافراگم و از فوکوس خارج شدن نواحی نورانی موجود در پس زمینه ، به وجود می آیند .

نمایندگی دوربین کانن

به رابطه زیر توجه داشته باشید :

دیافراگم باز تر = عمق میدان کمتر = بوکه های قوی تر

دیافراگم بسته تر = عمق میدان بیشتر = عدم وجود بوکه

کنترل دیافراگم چگونه انجام می شود ؟

در منو تنظیمات سریع یک دوربین کانن ،‌ عدد دیافراگ با حرف F نمایش داده میشود. هر اندازه که عدد F در مقدار پایین تری قرار داشته باشد ، دیافراگم در حالت بازتری قرار دارد و هر اندازه که عدد F در مقدار بالاتری قرار  داشته باشد ،‌دیافرگام لنز در وضعیت بسته تری قرار خواهد داشت .

من سعی کردم عدد f را تغییر دهم اما نمی توانم. چرا؟

این احتمالاً به این دلیل است که از شما در حال استفاده از یک مود عکاسی اشتباه در دوربین خود هستید . فقط در صورتی می توانید عدد f را کنترل کنید که از یکی از حالت های زیر استفاده کنید:

     – حالت AE با اولویت دیافراگم (Av).

     – حالت دستی (M).

     – حالت AE با اولویت انعطاف پذیر (Fv) (اگر دوربین شما دارای آن باشد)

در حالی که می‌توانید با حالت Program AE (P) یا حالت‌های ویژه صحنه نیز عکس‌های بسیار زیبایی بگیرید، در این حالت‌ها، دوربین در مورد تمام تنظیمات نوردهی از جمله دیافراگم تصمیم می‌گیرد و شما نمی‌توانید آنها را تغییر دهید. این به این معنی است که گرفتن افکت بوکه برای سوژه هایی که از آنها عکاسی می کنید دشوارتر است.

 

نمایندگی دوربین کانن

این گل با افکت بوکه دوست داشتنی در پس زمینه خودنمایی می کند.

دوربین یک دیافراگم نسبتاً باریک f/8 را به دلیل نور شدید خورشید تنظیم کرد. در حالی که نوردهی عالی است، افکت بوکه به خوبی و نرمی حالت f/2.8 نیست. هنوز مقداری افکت بوکه وجود دارد زیرا من خیلی نزدیک به گل عکس می‌گرفتم، اما عدد f تفاوت زیادی ایجاد می‌کند.

من یک هنرجوی تازه کار در عکاسی هستم. با کدام حالت شروع کنم؟

حالت Av را امتحان کنید،  در این مود از تنظیمات دوربین های عکاسی ،  دوربین به طور خودکار بهترین تنظیمات سرعت شاتر را برای مطابقت با شماره f انتخابی شما تنظیم می کند. وقتی با تنظیمات نوردهی به دوربین خود  بیشتر آشنا شدید، می توانید حالت دستی را امتحان کنید!

در عکس های زیر، نمونه f/2.8 در حالت Av گرفته شده است، در حالی که نمونه f/8 با استفاده از حالت P گرفته شده است. به تفاوت توجه کنید؟

این را بدانید: لنزهای مختلف حداکثر دیافراگم متفاوتی دارند

هر لنز حداکثر دیافراگم متفاوتی دارد که معمولاً در نام لنز در قسمت عددی که با “f” شروع می شود (در کادر قرمز زیر) ذکر می شود.

اگر هدف شما تبدیل شدن به یک عکاس حرفه‌ای هستید، میتوانید با بهترین آموشگاه عکاسی در کرج ارتباط بگیرید.

چرا نام برخی از لنزها محدوده ای از اعداد f را بیان می کند؟

در لنزهای زوم با دیافراگم متغیر مانند EF-S18-55mm f/4-5.6 IS STM، بسته به فاصله کانونی مورد استفاده شما حداکثر دیافراگم تغییر می کند. در این حالت دو عدد f در نام لنز ذکر شده است. عدد اول حداکثر دیافراگم در واید ترین زاویه دید  و عدد دوم بازترین حالت  دیافراگم در انتهای تله فوتو است.

نمایندگی دوربین کانن

به عنوان مثال، در یک لنز  “EF-S18-55mm f/4-5.6 IS STM” در مورد کوچکترین عدد f که می توانیم تنظیم کنیم به ما می گوید:

     – در فاصله کانونی 18 میلی متر، f/4 است

     – در 55 میلی متر، f/5.6 است

     – در فواصل کانونی مختلف این لنز بازترین حالت دیافراگم قابل تنظیم  بین f/4 و f/5.6 است.

نکته: برای بهبود رنگ ها از سبک تصویر “Portrait” استفاده کنید

برای به دست آوردن یک عکس شبیه به تصویر فوق سعی کنید استایل تصویر را تغییر دهید تا رنگ گل ها زیباتر به نظر برسند. تنظیم سبک تصویر در حالت “پرتره” باعث افزایش رنگ صورتی و زرد گل ها می شود.

روش تغییر تنظیمات دیافراگم :‌

1 – دوربین را در مود AV قرار دهید .

نمایندگی دوربین کانن

دوربین خود را روشن نموده و دایل مود آنرا در وضعیت AV قرار دهید.

 این را بدانید: برخی از دوربین‌ها مانند EOS M6 Mark II دارای یک مود Fv هستند که مانند حالت P کار می‌کند با این تفاوت که می‌توانید هر زمان که بخواهید به راحتی تنظیمات نوردهی تعریف شده توسط دوربین را لغو کنید. در بسیاری از زمان ها شما می توانید  که اجازه دهید دوربین تصمیم بگیرد، اما گهگاه اگر می خواهید کنترل دوربین را پس بگیرید با استفاده از این مود به راحتی می توانید آنرا انجام دهید .

نمایندگی دوربین کانن

2 – دایل اصلی دوربین را بچرخانید .

در مود اولویت دیافراگم AV ، برای تغییر تنظیمات دیافراگم ، دایل اصلی دوربین را بچرخانید . برای اینکه رابطه میان بوکه و دیافراگم لنز زا بهتر درک کنید، چرخاندن دایل به سمت چپ کاهش عدد دیافراگم و بازتر شدن آنرا به همراه خواهد داشت . برای افزایش عدد دیافراگم و بستن آن ، دایل اصلی دوربین را به سمت راست بچرخانید .

 کلام آخر:

شما به داشتن یک دوربین ارزشمند برای ثبت لحظه‌های خاطره انگیز بصورت حرفه ای نیاز دارید همچنین به یک دوره آموزش حرفه‌ای عکاسی، رایانه کلیک اولین و بهترین آموزشگاه عکاسی کرج با ارائه مدرک فنی حرفه‌ای در کنار شما خواهد بود تا در نوع خود بهترین باشید! به پیج اینستاگرام ما بپیوندید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *