خیلی از کاربران دوربین‌های کامپک تصور می‌کنند که فقط با استفاده از یک دوربین DSLR یا بدون آینه خیلی خوب می‌توانید در طول شب به عکاسی Long Exposure بپردازید. اما با استفاده از یک دوربین کامپکت پیشرفته با کنترل‌های دستی مثل کانن G5X هم می‌توانید به عکس‌های خیلی خوبی دست یابید.

 

آموزش عکاسی Long Exposure با دوربین کامپکت

خیلی از کاربران دوربین‌های کامپک تصور می‌کنند که فقط با استفاده از یک دوربین DSLR یا بدون آینه خیلی خوب می‌توانید در طول شب به عکاسی Long Exposure بپردازید. اما با استفاده از یک دوربین کامپکت پیشرفته با کنترل‌های دستی مثل کانن G5X هم می‌توانید به عکس‌های خیلی خوبی دست یابید.

این دوربین به خواهرم تعلق دارد و من برای بررسی امکان عکاسی Long Exposure با دوربین کامپکت آن را از او قرض گرفتم. من این دوربین را روی یک سه پایه کوچک و مستحکم ولبون نصب کردم. صفحه نمایش چرخان این دوربین نیز به من کمک کرد به جای خم شدن، بتوانم به راحتی صفحه نمایش را بچرخانم و نوردهی تصاویری که ثبت کرده‌ام را بررسی کنم.

 

من با استفاده از یکی از حالت‌های دستی و یا اولویت شاتر و با استفاده از سرعت شاترهای بین 15 تا 30 ثانیه عکاسی می‌کردم. ماکزیمم سرعت شاتر این دوربین 30 ثانیه است و همچنین یک حالت بالب نیز در آن وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید تا زمانی که انگشت خودتان را روی کلید شاتر نگه می‌دارید، شاتر را باز نگه دارید. همچنین با استفاده از یک ریموت شاتر هم می‌توانید این کار را انجام دهید. نگه داشتن کلید شاتر برای من خیلی عملی نبود و استفاده از ریموت تریگر هم خیلی من را هیجان زده نکرد. همچنین برای هدف‌هایی که داشتم بیشتر از 30 ثانیه نوردهی لازم نبود.

تمامی عکس‌های ثبت شده به صورت Raw و با مقدار ایزو 125 ثبت شدند زیرا می‌خواستم مقدار نویز روی حداقل مقدار ممکن باقی بماند. مقدار دیافراگم نیز به سرعت شاتر بستگی داشت؛ من سرعت شاتر را به شکلی تنظیم می‌کردم که یک عکس طبیعی و یا با مقدار خیلی کمی Overexpose داشته باشم. حداقل دیافراگم ممکن f/11 بوده است. این مقدار کاملا مناسب است، زیرا با توجه به ابعاد کوچک سنسور دوربین، هر مقداری کمتر از آن باعث ایجاد پراش و انکسار نور می‌شود. فیلتر ND داخلی دوربین کمک خیلی زیادی در کاهش سرعت شاتر به من کرد.

تمامی تصاویر نیز در لایتروم ادیت شده‌اند و سایز آن‌ها برای نمایش دادن روی سایت کاهش یافته است. هایلایت‌هی برخی از تصاویر خیلی شدید هستند و هیچ جزئیاتی ندارند اما زمانی که یک منبع نور را برای مدت زمان 15 ثانیه یا بیشتر نوردهی کنید، این اتفاق طبیعی است. خود من این تصاویر را به صورت یک کلیت می‌بینم و توجهی به نقص‌های جزئی آن نمی‌کنم.

نتایج به دست آمده به شدت من را تحت تاثیر قرار دادند. ممکن است این تصاویر از سطح پیکسلی به اندازه تصاویر ثبت شده توسط دوربین‌های DSLR نباشند اما من خیلی نگران پیکسل‌ها نیستم. این پست خیلی جنبه فنی ندارد اما امیدوارم توانسته باشد باعث آرامش خاطر افرادی باشد که می‌خواهند به عکاسی Long Exposure با استفاده از دوربین کامپکت بپردازند و توانسته باشد به شما این اطمینان را بدهد که با استفاده از دوربین کامپکت هم می‌توان به نتایج خیلی خوبی دست یافت.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *