آموزشگاه عکاسی در کرج

احتمالا تابحال شما هم به این موضوع که از یک لنز قدیمی روی دوربین مدرن خودتان استفاده کنید فکر کرده‌اید. اما ممکن است با توجه به عدم پشتیبانی این لنزها از فوکوس خودکار نا امید شده باشید.

 

استفاده از فوکوس دستی با قابلیت Focus Peaking

اما نگران نباشید. یک راه‌حل ساده وجود دارد که با استفاده از آن فوکوس دستی خیلی راحت‌تر خواهد بود. این قابلیت Focus Peaking نام دارد.

FOCUS PEAKING چیست؟

قابلیت Focus Peaking یکی از تکنولوژی‎‌های دوربین است که به شما این امکان را می‌دهد با استفاده از فوکوس دستی، عمل فوکوس را به راحتی انجام دهید. این قابلیت به صورت Real-time یک لایه رنگ کاذب روی قسمت‌های واضح تصویر شما می‌اندازد. تا چند وقت اخیر این قابلیت فقط مخصوص فیلمبردارها بود و داخل خیلی از دوربین‌های مبتدی و مخصوص کاربران عادی وجود نداشت اما امروزه داخل اکثر دوربین‌های مدرن چنین قابلیتی وجود دارد و حتی روش‌هایی برای فعال‌سازی آن داخل دوربین‌های قدیمی‌تر نیز وجود دارد.

نحوه‌ی کار قابلیت FOCUS PEAKING

این الگوریتم تصویر زنده را با کمترین فاصله زمانی ممکن آنالیز می‌کند. زمانی که بخشی از تصویر داخل فوکوس قرار داشته باشد، لبه‌های واضح آن تفاوت زیادی در نوردهی آن بخش از تصویر ایجاد خواهند کرد. به همین خاطر این الگوریتم به دنبال مناطقی با کنتراست خیلی زیاد و به خصوص میکرو-کنتراست می‌گردد و سپس آن قسمت‌ها را با یک لایه رنگ کاذب می‌پوشاند.

قابلیت Focus peaking

در اکثر دوربین‌ها شما می‌توانید رنگ این لایه و همچنین میزان حساسیت الگوریتم را تغییر دهید.

نحوه تنظیم قابلیت FOCUS PEAKING

برای فعال‌سازی این قابلیت باید به تنظیمات دوربین خودتان مراجعه کنید. این قابلیت معمولا در بخش تنظیمات فوکوس قرار دارد. برای بهترین نتایج ممکن رنگ لایه را بسته به رنگ‌های موجود در تصویر خودتان تنظیم کنید تا با تمام صحنه ترکیب نشود و شما بتوانید به وضوح آن را مشاهده کنید. تنظیمات حساسیت هم تعیین کننده‌ی این خواهد بود که چه مقدار از تصویر در فوکوس خواهد بود. هرچقدر این مقدار بالاتر باشد، عمق میدان بیشتری هم پوشش خواهد داد.

بنابراین از حساسیت‌های پائین‌تر برای عمق میدان‌های بیشتر و حساسیت‌های بالاتر برای عمق میدان‌های کمتر استفاده کنید.

استفاده از FOCUS PEAKING برای بهترین نتایج

این قابلیت به شما این امکان را می‌دهد که در زمان استفاده از لنزهای دستی با سرعت خیلی بیشتری نسبت به حالت بزرگنمایی در لایو ویو عمل فوکوس را انجام دهید. با این وجود در صورتی که عمق میدان خیلی کمی داشته باشید، عمل فوکوس ممکن است خیلی سخت‌تر باشد. در این شرایط با ترکیب هر دو متد می‌توانید با سرعت نسبتا بیشتری به فوکوس دقیق برسید.

 

چه زمانی از این قابلیت استفاده نکنیم؟

قابلیت Focus peaking

با اینکه قابلیت Focus peaking ممکن است خیلی به شما کمک کند اما برخی موارد هستند که استفاده از آن را توصیه نمی‌کنیم. در صورتی که با استفاده از لنزهایی که عمق میدان بسیار کمی دارند (برای مثال 50mm f/1.2 روی دوربین فول فریم)، نباید از این قابلیت استفاده کنید.

زمانی که منطقه‌ی فوکوس خیلی کم است و حتی بهترین الگوریتم‌های ممکن هم نمی‌توانند قسمت‌های واضح را به صورت کاملا دقیق نمایش دهند. در صورتی که شما هم با این مشکل مواجه هستید، از قابلیت بزرگنمایی Live View که کندتر است اما نسبتا دقت بیشتری دارد برای فوکوس روی صحنه استفاده کنید.

 

چه دوربین‌هایی از این قابلیت پشتیبانی می‌کنند؟

اصولا تمامی دوربین‌های بدون آینه با لنز قابل تعویض (MILC) که در 5 سال گذشته عرضه شده‌اند از قابلیت Focus Peaking به صورت پیشفرض پشتیبانی می‌کنند. برخی از دوربین‌های قدیمی سونی، فوجی فیلم و پاناسونیک هم چنین قابلیتی دارند. همچنین Focus Peaking در اکثر دوربین‌های DSLR نیکون، سونی و پنتاکس هم گنجانده شده است اما امکان استفاده از آن فقط از طریق Live View وجود دارد.

دوربین‌های DSLR کانن اصلا از این قابلیت پشتیبانی نمی‌کنند و فقط روی دوربین‌هایی که از  magic lantern پشتیبانی می‌کنند امکان استفاده از این قابلیت وجود دارد. Magic Lantern یک نرم‌افزار ثالث است که قابلیت‌های دوربین‌های کانن را افزایش می‌دهد.

مشکل اینجاست که این نرم‌افزار هنوز برای خیلی از دوربین‌های DSLR جدید کانن عرضه نشده است. این دوربین‌ها عبارتند از دوربین‌های سری 1DX، 5D mark IV، 7D Mark II، 80D و 90D و تمامی دوربین‌های رده مبتدی کانن

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *