این که با چه دوربینی عکاسی می کنید اصلا مهم نیست، مهم این است که یک فضای کافی برای ثبت عکس های تان داشته باشید.. در حالی که بعضی از دستگاه ها مانند گوشی های هوشمند و تبلت، اغلب با حافظه داخلی همراه هستند ، اما پس از مدتی مجبور هستید به دنبال راهی برای گسترش فضای ذخیره عکس خود باشید. یکی از این کارت های حافظه از نوع Compact flash ها هستند. برای آشنایی بیشتر با ما همراه باشید.

 

 

COMPACT FLASH یا CF مموری چیست؟

compact flash

کارت حافظه چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است یک تعریف کلی از کارت های حافظه داشته باشیم. کارت حافظه یک وسیله ذخیره سازی الکترونیکی است که برای ذخیره سازی رسانه های دیجیتالی مانند عکس ها و فیلم ها استفاده می شود. در عکاسی، کارتهای حافظه معمولاً در دوربینهای دیجیتال مورد استفاده قرار می گیرند ، از لحاظ نوع، شکل ظاهری، ظرفیت ، سرعت / کلاس و مارک تجاری متفاوت هستند. امروزه رایج ترین قالب های کارت حافظه SD ، microSD ، XQD و CFexpress هستند ، هرچند که CompactFlash نیز برای سالهای متمادی یک قالب کارت حافظه بسیار رایج بود.

کارت CompactFlash (کارت CF) یک فرمت کارت حافظه است که در سال 1994 توسط SanDisk ساخته شده است و از فناوری حافظه فلش برای ذخیره اطلاعات در یک دستگاه قابل حمل بسیار کوچک استفاده می کند. این کارت ها فاقد قطعات مکانیکی متحرک بوده و برای حفظ اطلاعات، نیازی به باتری ندارند. کارتهای CF امروزه در درجه اول به عنوان حافظه قابل جابجایی برای دوربینهای دیجیتال عکاسی و فیلمبرداری  رده بالا استفاده می شوند.

کارت CompactFlash اصلی با استفاده از حافظه فلش NOR ساخته شده است. فلش NOR این مزیت را دارد که قادر به اجرای برنامه ها به طور مستقیم از فلش بدون نیاز به کپی در حافظه دستگاه (RAM) است. با این حال ، NAND برای مقادیر زیادی از ذخیره داده ها مناسب تر است و به نوع پیش فرض حافظه فلش مورد استفاده در کلیه کارتهای حافظه قابل جابجایی ، از جمله کارت CompactFlash و رقیب اصلی آن ، کارت Secure Digital (SD) تبدیل شده است.

از آنجا که فلش یک حافظه غیر فرار محسوب می شود، هنگام خاموش شدن دستگاه ، داده های ذخیره شده حفظ می شوند. یک کارت CF از ساختار حالت جامد برخوردار است ، که باعث می شود مستحکم تر از بسیاری از دستگاه های ذخیره سازی قدیمی باشد.

CompactFlash یک کارت محبوب برای استفاده در دوربین های تک لنز دیجیتال است. نسخه ای با کیفیت بالا ، Ultra-CompactFlash (Ultra CF) ، برای عکاسی های پرطرفدار، مانند عکاسی متوالی و سریع آن هم با وضوح بالا یا عکاسی از یک سوژه متحرک ، بهینه شده است.

مشخصات فنی و فروشندگان CF

بر اساس یک تبصره کلی، کارتهای CF در ابعاد 42.8*36.4 میلی متری عرضه می شوند و با ظرفیت ذخیره سازی تا 512 گیگابایت (GB) در دسترس هستند. کارت های CompactFlash از عملکرد 3.3و 5 ولت پشتیبانی می کنند و می توانند بین این دو جابجا شوند. این با سایر حافظه های فلش شکل کوچک متفاوت است ، که تنها در 1 ولت می توانند کار کنند.

دو نوع کارت CF ، در ضخامت های مختلف ، با ظرفیت های متنوع وجود دارد: کارت های نوع I با ضخامت 3.3 میلی متر در مقابل کارت های نوع  II با ضخامت 5.0 میلی متر هستند.

SanDisk هنوز هم یکی از بزرگترین تامین کننده کارت های CF در جهان است ، اما رقبای زیادی دارد ، مثل Kingstone, Delkin و ….

( COMPACTFLASH TYPE I (CF-I

CompactFlash اولین بار در سال 1994 توسط SanDisk معرفی شد و در مقایسه با سایر رقبای خود، بسیار عالی عمل کرد. نکته مهم این که این دسته از کارت های حافظه، مثل سایرین نه خم می شوند و نه می شکنند. که به پوسته متراکم تر بدنه آن بر میگردد. در نتیجه ، تعدادی از سازندگان دوربین مانند نیکون و کانن CF را به عنوان استاندارد خود در دوربینهای سطح بالا اتخاذ کردند ، و این امر باعث محبوبیت CF در بین علاقه مندان و متخصصان شد. کارتهای حافظه CompactFlash Type I (CF-I) از رایج ترین ها هستند و دارای ابعاد mm 42.8 (عرض) * mm 36.4 (طول) * mm 3.3 (ارتفاع) می باشند. این کارتهای حافظه هستند که توسط بسیاری از دوربین ها و دستگاه های قابل حمل مورد استفاده قرار گرفته اند. بزرگترین مسئله کارت های CF اندازه و پین های بزرگ آنها در کارت خوان بود که مستعد خم شدن در محل نصب مموری هستند. محدودیت دیگر CompactFlash استفاده از باس آهسته موازی ATA / IDE  می باشد.

خلاصه سریع: مگر اینکه از قبل دوربینی داشته باشید که هنوز از کارت های CF استفاده می کند، به سراغ اینگونه دوربین ها نروید، زیرا کارت های حافظه CFast ، XQD و CFexpress بسیار سریعتر جایگزین شده اند.

( COMPACTFLASH TYPE II (CF-II

نوع یک از cf

کارتهای حافظه (CompactFlash Type II (CF-II به منظور ایجاد کارتهای حافظه به عنوان “میکرودرایو” (دیسک های کوچک مینیاتوری) یا آداپتورهایی برای خواندن سایر کارتهای حافظه ساخته شده اند. بنابراین ، تنها تفاوت CF-I و CF-II ، ارتفاع فیزیکی است. کارتهای CF-I دارای 3.3 میلی متر ارتفاع هستند ، در حالی که کارتهای CF-II کمی ضخیم تر و 5 میلی متر هستند. هر دو دقیقاً از همان نوع اتصال استفاده می کنند ، اما از آنجا که کارت های CF-II از نظر ظاهری ضخیم تر هستند ، محل نصب کارت حافظه باید بتوانند آنها را در خود جای دهد. از آنجایی که ایده میکرو درایوها هرگز به جایگاهی که باید، نرسید،کارت های حافظه سریع تر به دلیل قیمت مناسب ، ظرفیت و اطمینان زیاد، جای آن ها را گرفت به همین دلیل تولید کنندگانی از جمله شرکت Nikon برآن شدند تا پشتیبانی از کارتهای CF-II را در دوربین های خود کاهش دهند.

خلاصه این که کارتهای CF-II حتی برای خرید نیز در دسترس نیستند ، زیرا فرمت CF-II فقط برای استفاده در میکرو درایوها و آداپتورهای کارت حافظه ساخته شده است.

یک کارت CompactFlash پس از تولید به منظور ورود به بازار دیگر رقیبان توسط انجمن مربوط به CF که در سال 1995 تاسیس شد، مورد آزمایش قرار می گیرد.

کارتهایی که این آزمایش را پشت سر گذاشته اند، به شرح زیر است:

CF 4.1a: محصولات با سرعت دسترسی حداکثر 90 مگابایت بر ثانیه (MBps) در دسترس هستند.

CF 5.0: محصولات دارای دستورات کارآمدتری هستند و از عملکرد TRIM پشتیبانی می کنند که دارای سرعت ثابت است.

CF 6.0: دارای Ultra-Direct Mode Access 7 ، که سرعتی تا 167 مگابایت در ثانیه را فراهم می کند ، و از فرمان Sanitize پشتیبانی می نماید.

با توجه به معرفی مختصری که از compact flash  ها داشتیم، بهتر است نکاتی از مشخصه های آن ها نیز بدانیم تا بتوانیم تجربه یک خرید خوب را نیز داشته باشیم:

کلاس های COMPACTFLASH ها:

متأسفانه ، سرعت و کلاس های کارت حافظه بسته به ظاهر مورد نظر شما متفاوت است. همانطور که در مقاله های قبل آورده  شد ، کارتهای CompactFlash از باس موازی ATA / IDE استفاده می کنند و بنابراین رتبه بندی سرعت آنها تحت تأثیر حداکثر سرعت بالقوه رابط Ultra DMA ، دقیقاً مانند هارد دیسک های قدیمی تر است. در زیر یک جدول آورده شده است که خلاصه 7 حالت مختلف Ultra DMA با حداکثر میزان انتقال مربوط به آنها است:

کارتهای CompactFlash از لحاظ فنی با سریعترین حالت Ultra DMA 7 محدود می شوند، بنابراین امکان توسعه سریعتر کارتهای CompactFlash در آینده غیرممکن است – آنها همیشه به حداکثر توان 167 مگابایت در ثانیه محدود خواهند شد.

خوشبختانه خواندن اطلاعات درج شده روی کارتهای CompactFlash در مقایسه با کارتهای SD کمی ساده تر است:

انواع cf

1-ظرفیت کارت حافظه:

ظرفیت کارت حافظه معمولاً در مقادیر بالا نمایش داده می شود. همانطور که در اینجا مشاهده می شود ، این کارت حافظه دارای ظرفیت کلی 128 گیگابایت است.

2-حداکثرسرعت خواندن:

این عدد نشان دهنده حداکثر سرعت خواندن است که کارت حافظه بر حسب مگابایت در ثانیه MB/S) قادر است داشته باشد. لطفاً توجه داشته باشید که سرعت نوشتن به ندرت در کارتهای حافظه منتشر می شود و لازم است آن اطلاعات را در کتابچه راهنمای کارت حافظه یا مشخصات ذکر شده پیدا کنید. در این حالت حداکثر سرعت خواندن کارت 160 مگابایت در ثانیه است.

3-حداقل سرعت نوشتن:

این حداقل سرعت نوشتن است که کارت حافظه می تواند تحویل دهد. همانطور که مشاهده می کنید ، این کارت ویژه تضمین می کند که حداقل 65 مگابایت در ثانیه می تواند بنویسد یا به عبارتی ثبت کند.

4- حالت ULTRA DMA:

اکثر کارت ها حالت Ultra DMA خود را روی برچسب شان ذکر می کنند که نشانه ای از پتانسیل آن است. این کارت CF خاص از SanDisk دارای حالت Ultra DMA 7 است ، به همین دلیل می تواند به حداکثر سرعت 160 مگابایت در ثانیه برسد.

در مقایسه، کارتهای مدرن حتی راحت تر قابل خواندن هستند. به عنوان مثال ، کارتهای CFast ، XQD و CFexpress اکنون سرعت خواندن و نوشتن را مستقیماً روی برچسب های کارت حافظه ذکر کرده اند ، بنابراین گذشته از اعداد و ارقامی مثل ظرفیت کارت حافظه و شاید نسل کارت، دیگر لازم نیست نگران اعداد دیگری باشید که  نیاز است حتما آن ها را بدانید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *