آموزشگاه عکاسی درکرج

این روزها با وجود اینکه تنوع زیادی در محصولات آموزشی برای مهارت‌های مختلف وجود دارد، هنوز هم بسیاری از افراد، کتاب خواندن را ترجیح می‌دهند.

کتاب‌ها اگر برگرفته از تجربه‌های واقعی و شخصی باشند برای یاد گرفتن مهارت‌هایی مثل عکاسی می‌توانند مثل یک دوره‌ آموزشی کامل، مطلب مفید برای مخاطب داشته باشند.

 

17 تا از بهترین کتاب های آموزش عکاسی (انگلیسی و فارسی)

کتاب های آموزش عکاسی که در ادامه معرفی می‌کنیم، در چند دسته‌ اصلی قرار می‌گیرند. دسته‌ای از آنها کتاب‌های عمومی هستند که مهارت و تکنیک‌های اصلی عکاسی، کار با دوربین، ترکیب‌بندی و تئوری‌ها را می‌آموزند و دسته‌ دیگر روی سبک خاصی از عکاسی تمرکز دارند.

کتاب‌های عمومی برای عکاسی

کتاب A MASTER CLASS

یکی از جدیدترین و کامل‌ترین کتاب های آموزش عکاسی، همین کتاب به قلم برایان پیترسون است. این کتاب در سال ۲۰۲۱ چاپ شده و ۳۱۰ صفحه است.

برایان پیترسون یکی از عکاسان مشهور دنیا است و کارگاه‌های پرطرفداری برگزار می‌کند. در این کتاب شما به کارگاه‌های آموزشی او دعوت می‌شوید و بهترین تکنیک‌ها و ترفندهای عکاسی را که حاصل سال‌ها تجربه و آموزش است یاد می‌گیرید.

در این کتاب به موضوعاتی مثل زاویه، نور، آپرچر، لنز و هر آنچه برای ثبت تصاویر خارق‌العاده نیاز دارید پرداخته شده است. برای افزایش مهارت‌های شما، چندین تمرین هم در کتاب در نظر گرفته شده است تا بتوانید در مورد سرعت شاتر، بالانس سفیدی، سنجش نور، انتخاب لنز و زاویه‌ی دید، فتوشاپ و سایر مهارت‌های عکاسی، خودتان را محک بزنید.

برایان پیترسون، عکاس حرفه‌ای و نویسنده‌ چندین کتاب پرفروش دیگر در زمینه‌ عکاسی است. او توانسته جایزه‌ طلایی New York Art Director را دریافت کند.

بدون شک آموختن تکنیک‌های عکاسی از چنین عکاس بزرگ و مشهوری، تجربه‌ای است که نباید از دست بدهید.

کتاب «دوره‌ کامل عکاسی دیجیتال در ۲۰ هفته» یکی دیگر از کتاب های آموزش عکاسی است که می‌توانید در مورد عکاسی دیجیتال و تکنیک‌های آن پیدا کنید. در این کتاب، هنرآموزان با جنبه‌های مختلف عکاسی و تکنیک‌های آن آشنا می‌شوند. ویرایش جدید کتاب شامل آخرین تغییرات فنی و خلاقانه در بخش عکاسی دیجیتال و دستکاری در تصاویر است.

مباحث فنی این کتاب به ‌زبانی ساده و کاملا قابل‌فهم ارائه شده‌اند و با گرافیک‌های خلاقانه، مباحث کلیدی کتاب متمایز شده است. در این کتاب با کمک تصاویر کاربردی، راهنمای مرحله‌به‌مرحله و تکالیف خلاقانه، عکاسی را یاد می‌گیرید. در واقع با کمک این کتاب می‌توانید در زمان کم از یک عکاس تازه‌کار به یک عکاس حرفه‌ای تبدیل شوید.

یکی از مزایای این کتاب این است که کاملا جدید است و هر آنچه که درمورد کار با دوربین دیجیتال‌های جدید نیاز دارید بدانید، در آن پیدا می‌شود. علاوه‌بر مباحثی مثل تکنیک‌های عکاسی، در این کتاب به موضوعات دیگری مثل استفاده از نور طبیعی، عکاسی ماکرو، عکاسی با زاویه‌ عریض و عکاسی پانوراما هم پرداخته شده است.

اگر می‌خواهید درمورد انواع  دوربین بدون آینه و DSLR، اصطلاحات رایج عکاسی، سرعت شاتر، عمق میدان، آپرچر و… اطلاعات کاملی پیدا کنید، این کتاب بهترین گزینه است.

یکی از کامل‌ترین و بهترین کتاب های آموزش عکاسی که در زمینه‌ نورپردازی به زبان فارسی می‌توانید مطالعه کنید همین کتاب به قلم رامین کاکاوند از انتشارات کاکاوند است.

در این کتاب هر آنچه که درمورد نورپردازی در عکاسی باید بدانید گنجانده شده است. علاوه بر اینکه در مورد اصول نورپردازی در این کتاب می‌خوانید، بخش‌های زیادی از کتاب، نورپردازی در سبک‌های مختلف عکاسی را بررسی می‌کند.

نورپردازی اشیای سه‌بعدی، آموزش پوشاندن معایب سوژه‌های عکاسی با کمک نورپردازی، نورپردازی در داخل استودیو، نورپردازی در فضای باز، نورپردازی در عکاسی ماکرو و نورپردازی سوژه‌های بزرگ از جمله مباحثی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

اگر در ابتدای راه عکاسی هستید یکی از مهم‌ترین مباحثی که باید یاد بگیرید نورپردازی است و این کتاب به‌خوبی به همه‌ سوالات شما پاسخ می‌دهد.

کتب عکاسی مینیمالیست

این کتاب اثری از استیو جانسون است و با ترجمه‌ کریم متقی، پوریا زینال زاده و افسانه آدیگوزل منتشر شده است. این کتاب درمورد یکی از شاخه‌های عکاسی به نام عکاسی مینیمال است. کتاب عکاسی مینیمالیست هشت فصل دارد و در این هشت فصل به تعریف این شاخه و مباحث مرتبط با آن می‌پردازد.

«کتاب عکاسی دیجیتال: رازهای مرحله به مرحله برای ثبت تصاویر حرفه‌ای در سال ۲۰۲۰» به قلم اسکات کلبی منتشر شده است. این کتاب ۲۷۲ صفحه است و در ۱۲ بخش، تمام تکنیک‌ها و اصول عکاسی را می‌آموزد.

این کتاب از دسته‌ کتاب‌های تئوری و پر از مباحث سخت و پیچیده و غیرکاربردی نیست. بلکه کاملا واضح و مرحله به مرحله، تمام تنظیماتی که برای ثبت یک تصویر زیبا نیاز دارید آموزش می‌دهد.

در بخش اول نکاتی حرفه‌ای درمورد ثبت تصاویر شارپ و واضح را یاد می‌گیرید. در بخش دوم، انواع لنزها معرفی می‌شوند. در بخش‌های سوم تا نهم مباحثی مثل عکاسی از منظره، عکاسی سفر، عکاسی پرتره، عکاسی ورزشی، عکاسی عروسی، استفاده از فلاش و… آموزش داده می‌شود. در بخش‌های دهم تا دوازدهم هم تکنیک‌هایی برای عکاسی بهتر و چاپ تصاویر یاد می‌گیرید.

بهترین کتاب های عکاسی برای کسب‌وکار

این روزها بیشتر کسب‌وکارها با عکس و عکاسی گره خورده‌اند. اگر دوست دارید برای کسب‌وکارها کار کنید و عکاس تبلیغاتی باشید یا اینکه خودتان کسب‌وکار شخصی دارید و می‌خواهید عکس‌های لازم برای کار را خودتان بگیرید، کتاب‌هایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، منابع خوبی برای شروع عکاسی برای کسب‌وکار است.

یکی از مهم‌ترین اهداف بسیاری از عکاسان این است که در نهایت، استودیوی عکاسی خاص خود را داشته باشند. برای کسب مهارت‌های لازم برای عکاسی استودیویی این کتاب ۱۸۸ صفحه‌ای راهنمای خوبی است. این کتاب به قلم جان چایلند نوشته و توسط مهدی فاضل ترجمه شده است. انتشارات کتاب پرگار این کتاب را در ایران چاپ می‌کند.

این کتاب شامل ۱۳ فصل مختلف است. در این چند فصل به مباحثی مثل ژانرها، برقراری ارتباط و دیزاین، مدیریت هنری (کارگردانی هنری)، استودیو، نور، عکس‌برداری، کنترل‌های خلاقانه، استفاده از نور، نورپردازی طبیعت بی‌جان، نورپردازی اشخاص، نورپردازی مکان و ترکیب‌ها پرداخته شده است. در فصل سیزدهم کتاب هم تمرین‌هایی برای محک زدن مهارت شما در نظر گرفته شده است.

کتاب travelشاید دوست داشته باشید یک پیج اینستاگرامی داشته باشید و خاطرات سفرهای خود را با دیگران به اشتراک بگذارید یا شاید یک آژانس گردشگری داشته باشید و دنبال جذب مشتری در اینترنت باشید. عکس خوب از سفر می‌تواند کسب‌وکار شما را رونق بدهد و این روش عکاسی هم فوت و فن خاص خودش را دارد.

برای یاد گرفتن نکاتی در مورد عکاسی سفر این کتاب ۹۲ صفحه‌ای به قلم مارگارت براون را بخوانید. این کتاب جدید در سال ۲۰۲۱ چاپ شده است و مباحث مختلفی را پوشش می‌دهد

اگر پیج اینستاگرامی آموزش آشپزی دارید یا در یوتیوب فعالیت می‌کنید، ثبت تصاویر زیبا و جذاب از غذاها، اهمیت زیادی در جلب توجه مخاطب شما دارد. در این کتاب تمام فوت‌وفن‌هایی که برای ثبت تصاویر خیره‌کننده و اشتهابرانگیز از غذاها لازم دارید یاد می‌گیرید.

مطالبی که در این کتاب یاد می‌گیرید فقط برای بلاگری و تولید محتوا نیست. با کمک این تکنیک‌ها می‌توانید وارد شاخه‌ عکاسی از محصول شوید و عکاسی از کسب‌وکارهای مرتبط با غذا را یاد بگیرید.

تکنیک‌ها و نکاتی که در این کتاب مطرح شده، فقط برای دوربین‌های عکاسی خاص و گران نیست. با دوربین گوشی هم می‌توانید از آن استفاده کنید.

در بخش‌های مختلف کتاب به مباحث مختلفی مثل تنظیمات دوربین، نور و سایه، داستان‌پردازی، کامپوزیشن، تزیین غذا و صحنه و پیدا کردن منبع الهام پرداخته شده است. همچنین در مورد پیدا کردن بهترین نقطه‌ خانه برای عکاسی، تنظیم نور و… نیز اطلاعات کاملی یاد می‌گیرید.

این کتاب به قلم Joanie Simon نوشته شده و ۴۴۷ صفحه است و کامل‌ترین کتابی است که می‌توانید در مورد عکاسی از غذا بخوانید.

اگر دوست دارید تصاویر زیبایی از گل‌ها، باغ‌ها و مناظر طبیعی اطراف خود ثبت کنید، این کتاب بهترین و کامل‌ترین راهنما است. ممکن است این عکس‌ها را برای سرگرمی ثبت کنید یا اینکه کسب‌وکار شما در زمینه‌ فروش گل و گیاه باشد. کتاب عکاسی خلاق از باغ نوشته‌ Harold Davis، در ۳۳۶ صفحه اطلاعات لازم برای عکاسی در این زمینه را به شما آموزش می‌دهد.

برای عکاسی حرفه‌ای از باغ باید با مجموعه‌ای از سبک‌های مختلف عکاسی آشنا باشید. در این کتاب به مباحث زیر پرداخته شده است:

  • آشنایی با انواع باغ و بهترین روش عکاسی از آنها
  • ثبت تصاویر ماکرو خیره‌کننده از گل‌ها
  • تکنیک‌هایی را برای افزودن امپرسیونیسم به عکس
  • نوردهی خلاقانه برای بهبود تصاویر
  • تسلط بر فوکوس و عمق میدان

بهتریت کتاب‌ها برای آموزش تکنیک‌ها و ترفندهای عکاسی

عکاسی از شب یکی از شاخه‌های عکاسی است که علاقه‌مندان خاص خود را دارد. البته عکاسی از شب به خاطر نور کم، ترفندهای خاص خودش را دارد و در این کتاب، این نکته‌ها و ترفندها را یاد می‌گیرید. کتاب عکاسی از آسمان شب نوشته‌ ADAM WOODWORTH در سال ۲۰۲۱ چاپ شده و ۳۶۴ صفحه است.

در این کتاب با روش‌ها و تکنیک‌های امتحان‌شده آشنا می‌شوید تا عکس‌هایی بی‌نقص از آسمان شب بگیرید. تنظیمات دوربین، نحوه‌ نورپردازی، تجهیزات لازم و حتی مباحثی مثل ویرایش‌های پس از عکاسی هم در این کتاب گنجانده شده است.

این کتاب نوشته‌ صمد قربان‌زاده در ۲۲۸ صفحه‌ مصور و رنگی، تکنیک‌های فتومونتاژ در عکس‌برداری و در نرم‌افزار لایت‌روم را آموزش داده است. این کتاب را انتشارات کتاب پرگار در سال ۱۳۹۷ منتشر کرده است. در پنج فصل مختلف این کتاب به مباحث زیر پرداخته شده است:

  • برش و انواع سِلکت، برش یا کات اوت، کالِر رِنج و…
  • نور و هماهنگ‌ کردن کردن انواع نورهای مصنوعی و طبیعی، تون‌های روشن، میانه، تاریک، مچ کردن نورها در فتوشاپ، لایتینگ اِفِکت و…
  • تنظیمات رنگ، مدیریت رنگ، مودهای رنگی مختلف در فتوشاپ، هیو یا ساچوریشن، کانال میکسر
  • ایجاد جلوه‌های بصری با استفاده از فیلترها مثلا تکنیک ساختن برف، گالری بِلِرها، شارپ کردن با استفاده از Smart Sharpen، ساخت درخت با استفاده از فیلترهای فتوشاپ
  • ایجاد جلوه‌های ویژه با استفاده از ابزارهای مختلف مثلا ایجاد سایه برای عناصر تخت یا مکعبی، نحوه‌ ایجاد دود در تصاویر فتومونتاژ، نحوه‌ ایجاد افشانی یا پراکندگی آب، نحوه‌ ایجاد انفجار با استفاده از ابزار براش و…

اگر از علاقه‌مندان به ساخت آثار گرافیکی خلاقانه با کمک دستکاری در عکس‌ها هستید، این کتاب می‌تواند راهنمای خوبی برای شروع این تکنیک باشد.

عکاسی پرتره یکی از محبوب‌ترین و پرکاربردترین شاخه‌های عکاسی است. در این کتاب، برایان پیترسون عکاس مشهور، تمام تجربه‌های خود را از عکاسی پرتره در اختیار شما می‌گذارد. در این کتاب پیترسون توضیح می‌دهد که چه عواملی باعث می‌شود که یک پرتره‌ عالی از سایر تصاویر پرتره متمایز شود.

نورپردازی، تنظیم صحنه، ثبت بهترین سلفی، نکات عکاسی در کشورهای دیگر با توجه به فرهنگ و آداب‌ورسوم آنها، عکاسی پرتره با آیفون و همین‌طور نقش فتوشاپ در بهبود تصاویر پرتره از جمله مباحثی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

عکاسی با پهپاد می‌تواند فرصت‌های زیادی برای خلاقیت در اختیار شما بگذارد. این کتاب، راهنمای کامل و کاربردی عکاسی با پهپاد است که توسط Jake Sugden نوشته و در سال ۲۰۲۰ منتشر شده است. در این کتاب ابتدا به آموزش به‌ پرواز درآوردن پهپاد پرداخته می‌شود و بعد پیچیدگی‌های عکاسی از نمای بالا بررسی می‌شود.

در بخش‌های بعدی کتاب می‌توانید نمونه‌های واقعی و ترفندهای عکاسی هوایی را مرحله‌به‌مرحله یاد بگیرید.

در این کتاب به موضوعاتی مثل انتخاب پهپاد، بهبود مهارت‌ها برای ثبت تصاویر هوایی، کامپوزیشن و نورپردازی پرداخته شده است.

کتاب‌هایی برای آموزش کار با دوربین

کتاب عکاسی DSLR نوشته‌ برایان بلک یکی از بهترین کتاب های آموزش عکاسی برای شروع عکاسی دیجیتال برای مبتدی‌ها است.

بسیاری از کتاب‌های آموزش مبتدی عکاسی، پر از اصطلاحات تخصصی هستند که ممکن است برای یک هنرآموز مبتدی جذاب نباشد. اما این کتاب، شما را با اطلاعات اضافه و تخصصی، سردرگم نمی‌کند.

در این کتاب به مباحث زیر به‌طور جامع و البته ساده پرداخته شده است:

  • تکنیک‌هایی که حرفه‌ای‌ها برای ثبت تصاویر با استفاده از لنزها به کار می‌برند
  • داستان‌سرایی با عکس‌ها از طریق تغییر زاویه و قاب‌بندی
  • آشنایی با انواع لنزها و تاثیری که در ظاهر نهایی عکس دارند
  • استفاده از انواع فیلترهای عکاسی

اگر تا به حال هیچ دوربینی نداشتید و نمی‌دانید با دوربین‌های دیجیتال چطور کار کنید، این کتاب راهنمای کاملی برای شروع عکاسی است.

کتاب عکاسی آسان

این کتاب نوشته‌ پدرام حکیم‌زاده در مورد اصول عکاسی است. نویسنده، نتیجه‌ سال‌ها تجربه‌ خود در تدریس عکاسی را گرد هم آورده و خواننده را با ابعاد مختلف این هنر به‌خوبی آشنا می‌کند. اگر دنبال کتاب فارسی خوب برای آشنایی با اصول عکاسی هستید، این کتاب گزینه‌ خوبی برای شروع است.

کتاب عکاسی تبلیغاتی

عکاسی تبلیغاتی یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین شاخه‌های عکاسی است. این روزها هر فروشگاه و هر کسب‌وکاری در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی حضور دارد و برای حضور موثر، نیازمند تصاویر زیبا و خیره‌کننده است. در واقع در حال حاضر، عکاسی تبلیغاتی یکی از پرتقاضاترین شاخه‌های عکاسی است و اگر دنبال درآمد خوب از عکاسی هستید، باید به آن فکر کنید.

کتاب عکاسی تبلیغاتی نوشته‌ شهریار خونساری مجموعه‌ای از تجربه‌های او در تدریس عکاسی است. در این کتاب با جنبه‌های مختلف عکاسی تبلیغاتی آشنا می‌شوید.

کتاب عکاسی خبری

اگر از علاقه‌مندان به دنیای خبر باشید و عکاسی را هم دوست داشته باشید، بهترین شاخه‌ عکاسی برای فعالیت شما، فتوژورنالیسم یا عکاسی خبری است. این کتاب هم نوشته‌ شهریار خونساری است و در آن، قوانین و تکنیک‌های عکاسی خبری را به خوانندگان می‌آموزد.

 

درنهایت، اگر اهل کتاب خواندن هستید و لذت ورق زدن صفحات کتاب را با هیچ چیز دیگری عوض نمی‌کنید، کتابهای آموزش عکاسی که در این مقاله آموزشگاه عکاسی کرج معرفی کردیم می‌تواند کمک بزرگی برای گسترش دانش شما در حوزه‌های مختلف عکاسی باشد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *