عکاسی در شرایط نامساعد

چگونه طوفان را به بهترین نحو به تصویر بکشیم؟

همان طور که قبل تر توضیح دادیم، بی تردید روزهای طوفانی به شما در خلق تصاویر زیبا کمک خواهند کرد. در انجام این کار، احساسات شما بر طریقه انجام عکاسی تاثیر می‌گذارند و بهتر است که در ثبت تصاویر خود به آنها تکیه کنید تا نگاهتان به سوژه تغییر کند. در این میان، نکته ای که اهمیت زیادی دارد این است که هدف شما از ثبت یک لحظه طوفانی، نمایش شگفتی و قدرت طوفان است. خوب است پیش از رو به رو شدن با یک موقعیت جدی، سری به سایر آثار موجود در این زمینه بزنید. با این کار هم می توانید ذهن خود را باز کنید و همچنین از آن ها الگو بگیرید تا ایده‎های جدیدی بیابید.

عکاسی در شرایط جوی مساعد نیاز به اقدامات چندان پیچیده ای نسبت به عکاسی در آب و هوای نامساعد ندارد. ولیکن در تصویر نهایی تان هم چیز متفاوتی مشاهده نخواهد شد.

اگر شما با دیدی خلاقانه و مثبت به انواع آب و هوا نگاه کنید، عکس هایتان هم دگرگون خواهد شد. با این حال، جای تعجب باقی است که بعضی از عکاسان از شرایط جوی گله می کنند. آب و هوای متفاوت حواس بیننده را بیدار می کنند و آنها می توانند حس و حال عکاس هنگام عکاسی را تا حد زیادی درک کنند. پس یک عکاس خلاق به این موضوع به چشم یک فرصت ناب نگاه می کند و اتفاقا از آن استقبال هم خواهد کرد.

کدام قسمت از یک روز طوفانی جذاب تر است؟

در یک منظره طوفانی قطعا عناصر بسیاری برای عکاسی وجود دارند؛ ولی باید در انتخاب سوژه خود دقت کنید و به درستی تشخیص دهید که کدام عنصر در ترکیببندی تصویر جذاب ظاهر می شود و ثبت کدام عناصر چندان جذابیتی ندارد. به اطراف خود توجه کنید؛ اگر ظاهر ابرها در نظر شما منحصر به فرد است و شما را به خود جذب می کند، بهتر است ابر هارا در تصویر ثبت کنید.البته از اهمیت میزان ثبت افق در تصویر خود غافل نشوید؛ به این دلیل که وجود یک افق معقول در عکس می تواند تاثیر به خصوصی بر آن بگذارد.

توجه داشته باشید که که در این شرایط اگر ترکیب دیگری را هم به تصویر اضافه کنید، آن سوژه به نسبت آسمان کوچک تر به نظر خواهد رسید.

اگر در موقعیت عکاسی شما باد شدیدی می وزد، سوژه عکاسی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و شاید مجبور به ایجاد اندگی تغییرات بر آن باشید. حضور سوژه انسانی هم در تصویر شما می تواند ایده بسیار جالبی باشد. لباس یا موی بلندی که با وزش باد حرکت می کند، تصویر شما را ملموس تر و رویایی‎تر خواهد کرد.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 im 1 - در آب و هوای نامساعد، چگونه عکاسی کنیم؟

 

نکاتی وجود دارد که برای عکاسی در آب و هوای نامساعد باید به آن ها توجه کنید.

1-از قطرات آب و رطوبت دوری کنید.

اگر در ساحل عکاسی می کنید و یا هر محیط دیگری که شدت طوفان در آن زیاد است، باید مطمئن شوید که دوربینتان در برابر رطوبت و ذرات آب، محافظت شده است. به این دلیل که قاعدتا بسیاری از قسمت های دوربین در برابر آب آسیب پذیر هستند. پس سعی کنید با به کار بردن هرچه در اختیار دارید یک سپر دفاعی برای دوربین ایجاد کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید. خودتان هم دائما وضعیت دوربین را چک کنید.

2-ترکیب رنگی خود را انتخاب کنید

وقتی تصمیم بگیرید از منظره طوفانی عکاسی کنید، دستتان در انتخاب رنگ باز خواهد بود. ابرهای طوفانی در اواسط روز رنگ های محدود و یا اصولا در طیف رنگ خاکستری ظاهر می شوند. در این شرایط بهتر است شما هم رنگ های پس زمینه عکس را محدود تر کنید. در زمان گرگ و میش خورشید تنوع رنگ های منظره به بیشترین حد خود می رسد و عکس هایی که در این بازه زمانی ثبت شوند را بسیار جذاب خواهند کرد.

3- خطرات احتمالی طوفان را بررسی کنید

از پیش بررسی کنید که گرد و خاک و رطوبت ممکن است تا چه اندازه خسارت به بار آورند. سعی کنید برای عکاسی در شرایط جوی نامساعد یک مکان تقریبا سرپوشیده مثل چادر های مخصوص در نظر بگیرید. با این کار هم از بسیاری از خسارات وارد بر دوربین جلوگیری می کنید و هم خودتان در امنیت بیشتری خواهید بود.

4-در نور مناسب عکاسی کنید

شما در عکاسی از منظره طوفانی گزینه های زیادی برای انتخاب فیلتر در اختیار دارید. این فیلتر ها نور پس زمینه شما را که احتمالا آسمان است، تنظیم خواهد کرد. تولید کننده های اصلی این فیلتر های عکاسی شرکت های Cokin و Lee هستند.

اگر نور خورشید حدود 90 درجه باشد، باید فیلتر مورد نظر را به صورت افقی قرار بدهید. زیرا در تصویر آسمان همواری مشاهده نخواهید کرد.

5-کادری هماهنگ ایجاد کنید

دیگر موضوعی که باید در عکاسی آسمان به آن توجه کنید، هماهنگ بودن سوژه و ترکیب آسمان و پس زمینه سوژه می باشد.

چگونه آسمان ابری را به بهترین نحو به تصویر بکشیم؟

شاید تصور کنید که آب و هوای ابری در تصویر به این دلیل وجود رنگ هایی بی روح کسالت آور و افسرده به نظر برسد. اما این وضعیت هم برای عکاسی موقعیت مناسبی محسوب می شود و این گونه تصاویر طرفداران زیادی هم دارند.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5886837597 43db2672b6 - در آب و هوای نامساعد، چگونه عکاسی کنیم؟

در اولین گام باید تخمین بزنید که چه مقدار از آسمان را ابر پوشانده و این ابر ها چه قدر ضخامت دارند. سپس توجه کنید که ابر ها در چه موقعیتی در آسمان نسبت به هم قرار گرفته اند؛ همه این موارد فرصت های متفاوتی برای عکاسی هستند. Paul F Davis در رابطه با تصاویری که از هوای ابری ثبت می شوند می گوید:

خورشید همواره از پشت ابرها می درخشد!

پس با وجود این توضیحات، می توان گفت این موضوع از چندین نظر اهمیت دارد؛

اول اینکه لایه های ابری تضاد نوری و کنتراست عکس هارا تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. وقتی شما یک دوربین DSLR پیشرفته در اختیار داشته باشید، متوجه خواهید شد با وجود قابلیت های بی شمار این دوربین ها باز هم به نظر می رسد که تصاویر نهایی ثبت شده با این دوربین ها کنتراست بالایی دارند. قطعا می توانید تصور کنید که این مشکل در زمانی که تابش خورشید شدید است می تواند بیشتر دردسر ساز باشد. گفتنی است که آسمانی که کاملا پوشیده از ابر است هم مشکلاتی ایجاد می کند. عکاسان به این چنین موقعیتی “وجود SoftBox در آسمان” می گویند. SoftBox وسیله ای است که در عکاسی پرتره کاربرد وسیعی دارد و نور را به شکل صحیحی در چهره افراد پخش می کند. پس بر اساس این موارد، اگر قصد دارید در فضای آزاد عکاسی کنید، بهترین موقعیت برای کسب بهترین نتیجه زیر آسمان ابری است.

دومین علت اهمیت عکاسی در هوای ابری هم این است که این آب و هوا منظره جذابی را برای عکاسی از سوژه فراهم می کند. همان طور که اکثر افراد تصور می کنند، آسمان ابری راه خوبی برای بیان احساسات از طریق عکس است. با این کار می توانید حالاتی مثل غم، ترحم و به یاد آوردن خاطرات را در بیننده ایجاد کنید. پس اگر تصویر شما چنین اهدافی دارد، آسمان تیره و تاریک آن را تکمیل می کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *