هود لنز

اکثر اوقات در زمان خرید دوربین در لیست خریداران هود لنز دوربین هم به چشم می‌خورد. اما فکر می‌کنید چند درصد از افراد کاربرد دقیق این ابزار را می‌دانند؟ بیشتر کاربران فقط برای اینکه تجهیزات کاملی داشته باشند برای خرید هود لنز اقدام می‌کنند. اجازه دهید با شما صادق باشم. حتی تعداد بیشتری فقط برای اینکه حرفه‌ای‌تر به نظر برسند به سراغ خرید هود می‌روند.

البته که هود  لنز دوربین کاربردی به غیر از این‌ها دارد. در این مطلب از وبسایت عکاسی قصد دارم که بیشتر در مورد این اکسسوری کوچک اما کاربردی صحبت کنم. همراه من باشید.

در اینجا ممکن است با کلمه هود لنز یا لنز هود برخورد کنید، هر دوی این کلمات یکسان هستند و به مفهوم مشابهی اشاره می‌کنند. پس خیلی سردرگم نشوید.

 

هود لنز دوربین، قطعه‌ای پلاستیکی است که در جلوی لنز قرار می‌گیرد. این ابزار به صورت چرخشی به لنز متصل می‌شود.
این ساده‌ترین تعریفی است که می‌توان از هود لنز داشت.

 

-learning-blog 13 - هود لنز چیست – هر چیزی که باید در مورد هود لنز بدانید

کاربردهای لنز هود

خب، همان طور که گفتم این اکسسوری کاربردی بیشتر از حرفه‌ای به نظر رسیدن تجهیزات عکاسی شما دارد. این قطعه پلاستیکی بیشتر از ظرفیت خودش کارایی دارد. دلایل زیادی برای خرید و استفاده از لنز هود وجود دارد. مخصوصا اگر در شرایط نوری غیرقابل کنترلی مشغول به کار باشید!

از شر نورهای اضافی راحت شوید

یکی از اصلی‌ترین کاربردهای لنز هود کاهش نورهای اضافی محیط است. به طور خلاصه و خودمانی می‌توان گفت که این ابزار مانند یک عینک آفتابی برای لنز است. لنز هود باعث می‌شود که Flare در تصاویر کمتر شود. درست مثل وقتی که به طور ناگهانی وارد یک محیط با نور زیاد می‌شوید – یا اینکه بدون عینک در زیر نور آفتاب قدم می‌زنید. لنز دوربین هم همچین احساسی را تجربه می‌کند.

 

Flare زمانی اتفاق می‌افتد که نوری به غیر از منبع اصلی و خارج از کادر به سنسور برخورد کند. این پدیده تاثیر مستقیمی بر روی نتیجه کار دارد. البته که این روزها می‌توانید با همین پدیده خلاقیت بیشتری در کارهایتان داشته باشید. همه چیز بستگی به خودتان دارد.
با اینکه flare می‌تواند خلاقیت کار را بیشتر کند اما به راحتی می‌تواند حواس مخاطب را پرت کند. درست زمانی که بخشی از سوژه اصلی را بپوشاند یا فضای زیادی از کار را اشغال کند. پس باید بدانید که چطور از آن استفاده کنید.

-learning-blog 3 - هود لنز چیست – هر چیزی که باید در مورد هود لنز بدانید

کنتراست عکس‌هایتان را بیشتر کنید

خب، همان طور که گفتم زمانی که نور خارج از کادر به سنسور دوربین برسد ممکن است با پدیده flare مواجه شوید. یکی از عواقبی که Flare به همراه دارد کاهش چشمگیر کنتراست تصویر است. حتی ممکن است رنگ‌های جدیدی به تصویر اضافه شود. اما به طور کل کیفیت تصویر دستخوش تغییراتی می‌شود.

با استفاده از لنز هود می‌توانید نور مستقیمی که به سنسور می‌رسد را بلاک کنید. در نهایت می‌‌توانید یک کادر تر و تمیز، با نور مناسب داشته باشید. برای اینکه تفاوت بین این دو حالت را درک کنید خودتان دست به کار شوید. در یک شرایط نوری و تنظیمات Exposure یکسان از یک سوژه عکاسی کنید. یکبار با لنز هود و یکبار بدون آن – قضاوت با خودتان.

البته که خیلی از کاربران سلیقه‌ای و با توجه به سبکی که کار می‌کنند از این نورها استقبال می‌کنند.

-learning-blog 8 - هود لنز چیست – هر چیزی که باید در مورد هود لنز بدانید

از لنزتان محافظت کنید

یکی از مزیت‌های دیگر لنز هود، اضافه کردن یک لایه محافظتی به لنز است. خب، اکثر کاربران برای محافظت از لنز به سراغ فیلترهای UV می‌روند یا اینکه از درپوش لنز استفاده می‌کنند. اما ساختار لنز هود به گونه‌ای است که لنز را از برخوردهای ناگهانی، اثر انگشت، خط و خش و حتی برخورد قطره‌های باران – برف در شرایط بد آب و هوایی در امان نگه می‌دارد. البته که هیچ تضمینی وجود ندارد – اما خیالتان راحت باشد که در هنگام ضربه لنز هود بیشترین آسیب را جذب می‌کند. در این شرایط اقتصادی و قیمت‌های عجیب و غریب تجهیزات، باید بیشتر از وسایلمان محافظت کنیم.

هود لنز دوربین عموما قیمت بالایی ندارد. پس اینکه یک هود شکسته داشته باشید خیلی بهتر از آن است که یک لنز شکسته و آسیب دیده داشته باشید! به همین خاطر توصیه می‌کنم حتی اگر قصد ندارید نورهای ناخواسته را از سنسور دور نگهدارید با این حال این اکسسوری را همیشه به لنز متصل کنید. اتفاق خبر نمی‌کند. برای یک عکاس چیزی دلخراش‌تر از آسیب به تجهیزاتش وجود ندارد!

 

تا به اینجای کار فقط با تعدادی از کاربردهای هود لنز دوربین آشنا شدیم. در ادامه می‌خواهم انواع لنز هود را معرفی کنم. پس صبور باشید.

-learning-blog 10 - هود لنز چیست – هر چیزی که باید در مورد هود لنز بدانید

هود لنز دوربین – انواع هود لنز

به طور کلی فقط و فقط دو نوع هود لنز در بازار موجود است. یکی هود استوانه‌ای و دیگری هود منحنی.

استوانه‌ای

همان طور که از اسم این نوع مشخص است هود استوانه‌ای قطعه‌ای پلاستیکی به شکل استوانه-لوله است. معادل انگلیسی هود استوانه‌ای Cylindrical Lens Hoods است.

این مدل به خوبی نور مستقیم را مسدود می‌کند و محافظ خوبی برای لنز است. از طرفی اکثرا عکاسانی که از لنزهای پرایم یا تله فوتو استفاده می‌کنند به سراغ این هود می‌روند.

این مدل طول بیشتری دارد به همین خاطر ریسک اینکه هود در تصویر نمایش داده شود زیاد است. البته فقط زمانی که از فاصله‌های کانونی کم – میدان دید بیشتر استفاده می‌کنید.

-learning-blog 9 - هود لنز چیست – هر چیزی که باید در مورد هود لنز بدانید

منحنی

هودهای منحنی به اسم‌های مختلفی شناخته می‌شوند. هودهای گلبرگی – هودهای گل لاله و …
پس اگر یکی از این اسم‌ها به گوشتان خورد خیلی تعجب نکنید. دلیل این نامگذاری‌ها شباهتی است که این هود به گل لاله و گلبرگ‌های گل دارد. این مدل کوتاه‌تر از هود استوانه‌ای است. این هودها عموما 4 لبه دارند.

استراتژی این مدل هود در این است که، نورهای ناخواسته را در فریم‌های بزرگ‌تر مسدود کند. به همین خاطر افرادی که لنزهای wide-angel و فول فریم دارند به سراغ هودهای منحنی می‌روند.

 

برای خرید لنز هود هیچ نیازی به نگرانی نیست. چون برای هر لنز فقط یک هود لنز وجود دارد. پس فقط کافی است که اندازه دهانه لنز را بدانید و برای خرید اقدام کنید.

 

-learning-blog 6 - هود لنز چیست – هر چیزی که باید در مورد هود لنز بدانید

چه زمانی از هود لنز دوربین استفاده کنید؟

اینکه چه زمانی باید از هود لنز استفاده کنید قانون و چهارچوب خاصی ندارد. اما اکثر عکاسان حرفه‌ای توصیه می‌کنند در شرایط زیر این ابزار را در کیف خود داشته باشید:
• سوژه دارای نور پس زمینه باشد.

• نزدیک به یک منبع نور قوی مشغول به کار هستید.
• از یک منبع نور خارجی – فلش برای عکاسی استفاده می‌کنید.
• در شب نزدیک به نور چراغ، ماشین‌ها و ساختمان‌ها عکاسی می‌کنید.
• مدت زمان طولانی مشغول به عکاسی هستید و فرصت این را ندارید که هر بار درپوش لنز را بر روی آن قرار دهید.
اگر در کیفتان یک جای اضافی دارید همیشه لنز هود را به همراه داشته باشید، حتی اگر از آن استفاده نکردید.

-learning-blog 1 - هود لنز چیست – هر چیزی که باید در مورد هود لنز بدانید

چطور این اکسسوری را بر روی دوربین نصب کنیم؟

اکثر کاربران بار اولی که لنز هود را خریداری می‌کنند در نصب آن با مشکل مواجه می‌شوند – از جمله خود من، البته به لطف یوتیوب کمتر مشکلی غیرقابل حل باقی می‌ماند.

برای نصب هود لنز فقط کافی است آن را در جهت درست بچرخانید. البته ابتدا نشانگری که روی آن قرار دارد را با علامت روی لنز تنظیم کنید و سپس آن را بچرخانید تا در جای خودش قفل شود. سپس با خیال راحت کارتان را شروع کنید.

اگر که نمی‌خواهید از هود لنز استفاده کنید می‌توانید آن را به صورت برعکس بر روی لنز وصل کنید – اکثر هودها این قابلیت را دارند. این فقط در شرایطی است که قصد عکاسی ندارید، برای زمانی که می‌خواهید فضای کیفتان را مدیریت کنید.

-learning-blog 2 - هود لنز چیست – هر چیزی که باید در مورد هود لنز بدانید

چه زمانی از هود لنز دوربین استفاده نکنیم؟

با اینکه در این مقاله بارها به اهمیت لنز هود اشاره کردم اما شرایطی هم هست که نباید از آن استفاده کنید – نباید استفاده کنید! نه اینکه آن را در کیفتان قرار ندهید!

به دنبال خلاقیت بیشتر هستید

در اوایل این مطلب گفتم که چشم پوشی از پدیده Flare به خودتان بستگی دارد. اگر به دنبال پدیده فلر هستید پس نباید از لنز هود استفاده کنید. این پدیده درست شبیه به افکت‌هایی است که سعی می‌کنیم در نرم افزارهای ویرایش عکس به کارهایمان اضافه کنیم. اگر شما هم مثل من خیلی طرفدار ویرایش تصاویر نیستید یا اینکه حوصله‌اش را ندارید فقط کافی است بدون هود عکس بگیرید، همین!

لنز هود در عکس مشخص است

ممکن است با اینکه لنز هود مناسب لنز خودتان را بخرید با این حال بخشی از آن در تصویر مشخص شود. این اتفاق اکثرا زمانی می‌افتد که از یک  دوربین فول فریم به همراه لنزی که سنسور کوچکتری دارد استفاده می‌کنید. یکسری از هودها در لنزهای Wide در عریض‌ترین حالت فاصله کانونی در تصویر ظاهر می‌شوند! پس اگر احتمالا هود در کادر بود تنها کافی است آن را جدا کنید. خیلی سخت نگیرید و از شرکت سازنده گله و شکایت نکنید.

نمی‌توانید از هود استفاده کنید

اینکه نمی‌توانید از هود استفاده کنید بسته به شرایط متفاوت است. یکی از موقعیت‌ها زمانی است که قصد دارید از یک اکسسوری و ابزار دیگر بر روی لنز استفاده کنید، برای مثال یک فیلتر بخصوص یا رینگ لایت.
در این حالت می‌توانید کاربرد هود را خودتان به صورت دستی پیاده کنید. مثلا در زاویه‌ای قرار بگیرید که نور ناخواسته به سنسور نرسد، یا اینکه با استفاده از یک تکه مقوای تیره نور را مسدود کنید. فقط باید شرایط را به درستی مدیریت کنید.

هود لنز فلش BUILT-IN دوربین را بلاک می‌کند

اکثر اوقات پیش آمده است که کاربران در حین استفاده از فلش داخلی دوربین و لنز هود به صورت همزمان در عکس‌ها، متوجه حضور یک سایه شده‌اند. این سایه به دلیل اتصال هود به لنز است. در این شرایط هود لنز را جدا کنید. همچنین می‌توانید از فلش خارجی استفاده کنید که بیش از حد به هود و لنز نزدیک نباشد.

خیلی به دنبال جلب توجه نیستید

زمانی که از لنز‌های بزرگ به همراه لنز هود استفاده کنید ناخواسته توجه زیادی به سمت شما هدایت می‌شود. اگر به دنبال این هستید که بدون جلب توجه و بی سر و صدا کارتان انجام دهید – مخصوصا در جمعیت و موقعیت‌های اجتماعی، استفاده از لنز هود خیلی توصیه نمی‌شود. اکثر عکاسان خبری و خیابانی برای عکاسی، از دوربین‌های کوچک و لنزهای پرایمِ بدون هود استفاده می‌کنند.
اما خب اگر به دنبال جلب توجه هستید که قضیه فرق می‌کند!

لنز هود باعث لرزش دوربین می‌شود

خب، اگر قصد دارید در شرایطی که باد زیادی در محیط جریان دارد عکاسی کنید باید به کل لنز هود را فراموش کنید. زیرا هود لنز دقیقا شبیه به یک بادگیر عمل می‌کند و در نتیجه برخورد باد به آن باعث لرزش دوبین می‌شود. نتیجه چیزی نیست که به دنبال آن هستید!

این تمام چیزی بود که باید در مورد همین قطعه پلاستیکی کوچک می‌دانستید. البته اگر به دنبال ثبت تصاویر متفاوت هستید خیلی درگیر بایدها و نبایدها نباشید. فرقی نمی‌کند از چه دوربین یا لنزی استفاده می‌کنید، مهم تفکری است که پشت هر تصویر قرار دارد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *