اگر در یک روز آفتابی که شرایط جوی مساعد است، ذوق هنری‎تان گل کرد و عکاسی کردید، هنر نکرده‎اید! هنر آن است که شرایط جوی بد را به فال نیک بگیرید و سوژه های ناب آن را صید کنید. آیا در این روزها سوژه های جالبی برای عکاسی یافت نمی شود که کمتر کسی سراغ عکاسی در این شرایط میرود؟ کافیست کنترل شرایط و عکاسی در آب و هوای نامساعد را بیاموزید تا عکاسی در شرایط آب و هوایی نامساعد به لیست علاقمندی هایتان اضافه شود؛ زیرا گاهی اوقات فرصت های طلایی برای عکاسی در این زمان ها بوجود می آیند.

خلاقیت عکاسی در شرایط جوی مساعد

این که بتوانید از این موقعیت بهترین استفاده را ببرید و تصاویر مناسبی ثبت کنید، کاملا به تمرکز، خلاقیت و مهارت شما بستگی دارد. زیرا در این مورد صرفا گرفتن عکس کافی نیست و شما باید بتوانید به تصویر خود روح ببخشید تا به بیننده حس و حال همان منظره را منتقل کنید.
در ادامه ما به شما 21 ترفند ارائه می دهیم که با توجه به آن ها می توانید در آب و هوای نا مساعد تصاویر حرفه ای ثبت کنید.

اگر صبح از خواب بیدار شدید و دیدید که هوا بارانی است، دست بجنبانید و اصلا فرصت را از دست ندهید! این آب و هوا برای شما منظره های فوق العاده ای تدارک دیده است که موقعیتی بسیار منحصر به فرد برای عکاسی است.

نگاهتان را به اطراف تغییر دهید؛ حتی خاک و گرد و غبار در محیط هم می تواند سوژه خاصی برای عکاسی باشد. دست از ایده های تکراری و یکنواخت بردارید و تکانی به ایده های قدیمی و خاک خورده ذهنتان بدهید. در طی سفرهایی که  قصد اقامت برای زمان بیشتری دارید، شرایط جوی آن منطقه می تواند بر کیفیت تصاویر شما موثر باشند.

 

نیاز به اقدامات چندان پیچیده ای نسبت به عکاسی در آب و هوای نامساعد ندارد. ولیکن در تصویر نهایی تان هم چیز متفاوتی مشاهده نخواهد شد.

اگر شما با دیدی خلاقانه و مثبت به انواع آب و هوا نگاه کنید، عکس هایتان هم دگرگون خواهد شد. با این حال، جای تعجب باقی است که بعضی از عکاسان از شرایط جوی گله می کنند. آب و هوای متفاوت حواس بیننده را بیدار می کنند و آنها می توانند حس و حال عکاس هنگام عکاسی را تا حد زیادی درک کنند. پس یک عکاس خلاق به این موضوع به چشم یک فرصت ناب نگاه می کند و اتفاقا از آن استقبال هم خواهد کرد.

چگونه طوفان را به بهترین نحو به تصویر بکشیم؟

همان طور که قبل تر توضیح دادیم، بی تردید روزهای طوفانی به شما در خلق  تصاویر زیبا کمک خواهند کرد. در انجام این کار، احساسات شما بر طریقه انجام عکاسی تاثیر می‌گذارند و بهتر است که در ثبت تصاویر خود به آنها تکیه کنید تا نگاهتان به سوژه تغییر کند. در این میان، نکته ای که اهمیت زیادی دارد این است که هدف شما از ثبت یک لحظه طوفانی، نمایش شگفتی و قدرت طوفان است. خوب است پیش از رو به رو شدن با یک موقعیت جدی، سری به سایر آثار موجود در این زمینه بزنید. با این کار هم می توانید ذهن خود را باز کنید و همچنین از آن ها الگو بگیرید تا ایده‎های جدیدی بیابید. ما به شما بازدید از نقاشی های J.M.W Turner که اکثرا از آب و هوای طوفانی دریا کشیده شده اند توصیه می‎کنیم.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 .jpg - در آب و هوای نامساعد، چگونه عکاسی کنیم؟

کدام قسمت از یک روز طوفانی جذاب تر است؟

در یک منظره طوفانی قطعا عناصر بسیاری برای عکاسی وجود دارند؛ ولی باید در انتخاب سوژه خود دقت کنید و به درستی تشخیص دهید که کدام عنصر در ترکیببندی تصویر جذاب ظاهر می شود و ثبت کدام عناصر چندان جذابیتی ندارد. به اطراف خود توجه کنید؛ اگر ظاهر ابرها در نظر شما منحصر به فرد است و شما را به خود جذب می کند، بهتر است ابر هارا در تصویر ثبت کنید.البته از اهمیت میزان ثبت افق در تصویر خود غافل نشوید؛ به این دلیل که وجود یک افق معقول در عکس می تواند تاثیر به خصوصی بر آن بگذارد.

توجه داشته باشید که که در این شرایط اگر ترکیب دیگری را هم به تصویر اضافه کنید، آن سوژه به نسبت آسمان کوچک تر به نظر خواهد رسید.

اگر در موقعیت عکاسی شما باد شدیدی می وزد،  سوژه عکاسی شما را تحت تاثیر قرار خواهد داد و شاید مجبور به ایجاد اندگی تغییرات بر آن باشید. حضور سوژه انسانی هم در تصویر شما می تواند ایده بسیار جالبی باشد. لباس یا موی بلندی که با وزش باد حرکت می کند، تصویر شما را ملموس تر و رویایی‎تر خواهد کرد.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 im 1 - در آب و هوای نامساعد، چگونه عکاسی کنیم؟

نکاتی وجود دارد که برای عکاسی در آب و هوای نامساعد باید به آن ها توجه کنید.

1-از قطرات آب و رطوبت دوری کنید

اگر در ساحل عکاسی می کنید و یا هر محیط دیگری که شدت طوفان در آن زیاد است، باید مطمئن شوید که دوربینتان در برابر رطوبت و ذرات آب، محافظت شده است. به این دلیل که قاعدتا بسیاری از قسمت های دوربین در برابر آب آسیب پذیر هستند. پس سعی کنید با به کار بردن هرچه در اختیار دارید یک سپر دفاعی برای دوربین ایجاد کنید تا از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید. خودتان هم دائما وضعیت دوربین را چک کنید.

2-ترکیب رنگی خود را انتخاب کنید

وقتی تصمیم بگیرید از منظره طوفانی عکاسی کنید، دستتان در انتخاب رنگ باز خواهد بود. ابرهای طوفانی در اواسط روز رنگ های محدود و یا اصولا در طیف رنگ خاکستری ظاهر می شوند. در این شرایط بهتر است شما هم رنگ های پس زمینه عکس را محدود تر کنید. در زمان گرگ و میش خورشید تنوع رنگ های منظره به بیشترین حد خود می رسد و عکس هایی که در این بازه زمانی ثبت شوند را بسیار جذاب خواهند کرد.

3- خطرات احتمالی طوفان را بررسی کنید

از پیش بررسی کنید که گرد و خاک و رطوبت ممکن است تا چه اندازه خسارت به بار آورند. سعی کنید برای عکاسی در شرایط جوی نامساعد یک مکان تقریبا سرپوشیده مثل چادر های مخصوص در نظر بگیرید. با این کار هم از بسیاری از خسارات وارد بر دوربین جلوگیری می کنید و هم خودتان در امنیت بیشتری خواهید بود.

4-در نور مناسب عکاسی کنید

شما در عکاسی از منظره طوفانی گزینه های زیادی برای انتخاب فیلتر در اختیار دارید. این فیلتر ها نور پس زمینه شما را که احتمالا آسمان است، تنظیم خواهد کرد. تولید کننده های اصلی این فیلتر های عکاسی شرکت های Cokin و Lee هستند.

اگر نور خورشید حدود 90 درجه باشد، باید فیلتر مورد نظر را به صورت افقی قرار بدهید. زیرا در تصویر آسمان همواری مشاهده نخواهید کرد.

5-کادری هماهنگ ایجاد کنید

دیگر موضوعی که باید در عکاسی از آسمان به آن توجه کنید، هماهنگ بودن سوژه و ترکیب آسمان و پس زمینه سوژه می باشد.

چگونه آسمان ابری را به بهترین نحو به تصویر بکشیم؟

شاید تصور کنید که آب و هوای ابری در تصویر به این دلیل وجود رنگ هایی بی روح کسالت آور و افسرده به نظر برسد. اما این وضعیت هم برای عکاسی موقعیت مناسبی محسوب می شود و این گونه تصاویر طرفداران زیادی هم دارند.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 5886837597 43db2672b6 - در آب و هوای نامساعد، چگونه عکاسی کنیم؟

در اولین گام باید تخمین بزنید که چه مقدار از آسمان را ابر پوشانده و این ابر ها چه قدر ضخامت دارند. سپس توجه کنید که ابر ها در چه موقعیتی در آسمان نسبت به هم قرار گرفته اند؛ همه این موارد فرصت های متفاوتی برای عکاسی هستند. Paul F Davis در رابطه با تصاویری که از هوای ابری ثبت می شوند می گوید:

خورشید همواره از پشت ابرها می درخشد!

پس با وجود این توضیحات، می توان گفت این موضوع از چندین نظر اهمیت دارد؛

اول اینکه لایه های ابری تضاد نوری و کنتراست عکس هارا تا حد قابل توجهی کاهش می دهد. وقتی شما یک دوربین  DSLRپیشرفته در اختیار داشته باشید، متوجه خواهید شد با وجود قابلیت های بی شمار این دوربین ها باز هم به نظر می رسد که تصاویر نهایی ثبت شده با این دوربین ها کنتراست بالایی دارند. قطعا می توانید تصور کنید که این مشکل در زمانی که تابش خورشید شدید است می تواند بیشتر دردسر ساز باشد. گفتنی است که آسمانی که کاملا پوشیده از ابر است هم مشکلاتی ایجاد می کند. عکاسان به این چنین موقعیتی “وجود SoftBox در آسمان” می گویند. SoftBox وسیله ای است که در  عکاسی پرتره کاربرد وسیعی دارد و نور را به شکل صحیحی در چهره افراد پخش می کند. پس بر اساس این موارد، اگر قصد دارید در فضای آزاد عکاسی کنید، بهترین موقعیت برای کسب بهترین نتیجه زیر آسمان ابری است.

دومین علت اهمیت عکاسی در هوای ابری هم این است که این آب و هوا منظره جذابی را برای عکاسی از سوژه فراهم می کند. همان طور که اکثر افراد تصور می کنند، آسمان ابری راه خوبی برای بیان احساسات از طریق عکس است. با این کار می توانید حالاتی مثل غم، ترحم و به یاد آوردن خاطرات را در بیننده ایجاد کنید. پس اگر تصویر شما چنین اهدافی دارد، آسمان تیره و تاریک آن را تکمیل می کند.

عکس های سیاه و سفید در حضور آسمان و آب و هوای ابری می توانند معجزه گر باشد.

وقتی رنگ ها از قاب تصویر شما پاک شوند، توجه ها بیشتر به سوی موارد مهم تر جذب خواهند شد و چشم انداز تصویر شما به شکل متفاوتی ظاهر می شود. البته برای این کار باید توجه داشته باشید که این کار با سایر اجزای تصویر هماهنگی داشته باشد. نگران تغییر کیفیت تصاویر پس از عکاسی با سیاه و سفید کردن آنها نباشید. اگر این کار را با نرم افزار های مناسب و شناخته شده انجام دهید، کیفیت آنها کم نخواهد شد. نیاز نیست کاملا رنگ ها را از تصویر خود حذف کنید؛ می توانید عکس را رنگی نگهدارید ولی شدت برخی رنگ ها یا همه آنها را کم کنید که نتیجه این کار یک عکس با حس و حال متفاوت خواهد بود.

 

1- رنگ سفید در تصویرتان متعادل باشد

اگر سوژه مورد نظر در آسمان باشد، وضوح رنگ ها در تصویر نهایی بهتر خواهد بود. ولی برای کسب اطمینان بیشتر، میتوانید White Balance یا اندازه سفیدی تصویر را تنظیم کنید. برای این کار تنظیمات AWB دوربین ها اصولا مطمئن هستند. اما می توانید از مود ابری هم استفاده کنید. این قابلیت نور دوربین شما را روی 6000 کلوین تنظیم می کند که عکس حاصل از آن به گونه ای است که گویا در روزی ابری ثبت شده است.

2- به حالت عکس ها دقت کنید

در پروژه عکاسی در روز ابری، دقت کردن به تصاویر باعث می شود که آن ها با هم هماهنگ تر شوند. اگر بخواهید تصاویر خود را سیاه و سفید کنید یا حتی شدت رنگ ها را کم تر کنید، این هماهنگی یا tones که در تصاویر بوجود می آید، احساسات متفاوتی به آنها می بخشد. البته باید توجه داشته باشید که این محقق شدن این خواسته در شرایطی که تابش خورشید مستقیم است بسیار دشوار تر خواهد بود.

3- به عکسبرداری از خورشید هم فکر کنید

درست است که در حالت عادی اگر خورشید در کادر عکس حضور داشته باشد، نوردهی عکس کاهش خواهد یافت؛ ولیکن حتی یک لایه نازک از ابر هم می تواند این مشکل را بر طرف کند. پس مزیت دیگری که آسمان ابری در اختیار شما قرار می دهد، این است که می توانید خورشید را هم به آسانی در کادر خود جای دهید و تصاویر بی نظیری خلق کنید.

4- جزئیات را نمایش دهید

در تصاویری که در هوای ابری ثبت می شود، جزئیات به نسبت تصاویری که از یک آسمان آفتابی ثبت شده اند، واضح تر نمایان می شود. البته این نکته کاملا بر خلاف چیزی است که عکاسان حرفه ای آموزش دیده اند؛ ولی در این چنین موقعیت ها شما می توانید سوژه هایی مثل برگ درختان را به زیبایی ثبت کنید و همین طور مبحث بازتاب نور را بهتر نمایش دهید.

5- بخش های بی معنی آسمان را حذف کنید

هیچ لزومی ندارد که وقتی قسمتی از آسمان ویژگی یا حس و حال خاصی ندارد، آن را قاب تصویر بگنجانید. حضور آسمان در تصویر حتما باعث زیبایی تصویر نمی شود و بسیاری از عکس هایی که اثری از آسمان در آنها نیست هم بسیار جذاب هستند. آسمانی که حرفی برای گفتن نداشته باشد، فقط از اهمیت سوژه و توجه به آن کم خواهد کرد.

چگونه آب و هوای بارانی را به بهترین شکل به تصویر بکشیم؟

از باران های معمولی گرفته تا باران های سیل آسا، همه در کل سوژه های جالبی برای عکاسی هستند که هرگز تکراری نخواهند شد. البته باید این موضوع را در نظر داشته باشید که اینکه خودتان در هوای بارانی خیس شوید، مشکلی قابل حل است و چندان نگران کننده نیست؛ ولی وقتی   دوربین DSLR شما خیس شود، وضعیت تغییر می کند. بیشتر دوربین ها در برابر رطوبط و نفوذ آب به قسمت های مختلف آن مقاوم نیستند. به همین دلیل است که برای عکاسی از چشم انداز های بارانی، باید اقداماتی انجام دهید که قطرات باران به آن تا حد امکان بر خورد نکنند. زیرا این احتمال وجود دارد که این دوربین گران قیمت عمیقا آسیب ببیند.

در فرایند عکاسی در باران های ملایم، شرایط مناسب تری برای عکاسی از محیط در دسترس دارید و موارد کمتری هم برای نگرانی وجود دارد؛ در این وضعیت قطرات باران کوچک تر هستند و تعداد کمتری از آنها در واحد زمان بر زمین می بارد. به همین علت مشکلات شما در استفاده از دوربین در آن محیط کمتر خواهد بود. در این شکل بارش سطح  زمین پس از خیس شدن به سرعت خشک می شود.

اگر در طی فرایند عکاسی رعد و برق هم در منظره دیده شود، این کار برای عکاس اندکی چالش بر انگیز خواهد بود. ولی در عوض فرصت منحصر به فردی برای عکاسی در اختیار خواهید داشت و البته شایان ذکر است که بسیاری از عکاسان هم چندان علاقه مند به عکاسی در این گونه محیط ها نیستند. رعد و برق اصولا به واسطه ی ابر های کومولونیمبوس به وجود می آید و نور شدیدی تولید می کند و با صدای بلندی همراه است. این نوع عکاسی هم می تواند نتایج خارق العاده ای داشته باشد. در کل سال و هر مکانی ممکن است شاهد رعد و برق باشیم؛ ولی احتمال وقوع آن و تعداد دفعاتش در اوایل بهار و اواخر تابستان و در برخی مکان ها خیلی بیشتر است. اگر قصد انجام این کار را دارید، بهتر است عصر ها منتظر وقوع این پدیده باشید.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 rain photography cover - در آب و هوای نامساعد، چگونه عکاسی کنیم؟

قطعا وزش باد و باران های نسبتا شدید موقعیت سختی برای  پروژه عکاسی شما ایجاد می کنند. مخصوصا این که وزش باد نوسانات شدیدی داشته باشد. شاید در شرایطی احساس کنید که بهتر است پشت خود را به با کنید و به ادامه کار خود بپردازید؛ البته این کار همیشه صحیح نیست که بعضی عکاسان جهت عکاسی خود را عوض نمی کنند. اگر بتوانی با این شرایط کنار بیایید و کار خود را ادامه دهید، قطعا در اطراف خود فرصت های بی شماری برای ثبت تصاویر بی نظیر خواهید یافت.

عکاسی در فضایی که باران نسبتا شدیدی در آن به طور مداوم می بارد ولی وزش باد چندان جدی نیست، تقریبا ساده تر است و تصاویر مناسبی هم از آن حاصل می شود. اگر می خواهید در باران از سوژه ای عکاسی کنید، بهتر است بدانید یکی از ترفند هایی که چند برابر بر جذابیت تصویر شما تاثیر می گذارد زمین است. اگر سوژه شما روی زمین قرار داشته باشد، می توانید از بازتاب تصویر خود سوژه که روی زمین خیس شکل گرفته است عکاسی کنید و بی شک خودتان هم مجذوب آن می شوید. اگر بادی در فضا جریان نداشته باشد، عکاسی هم آسان تر خواهد شد و خیال شما برای استفاده از دوربین هم در آن محیط آسوده تر است.

1- دوربینتان را از رطوبت حفاظت کنید

خیلی از دوربین ها در برابر آب و رطوبت مقاوم هستند ولی برعکس، تعداد خیلی بیشتری از دوربین ها هم در برابر آب آسیب پذیر هستند. به همین دلیل برای عکس برداری در شرایط بارانی و یا حتی مشکوک به باران، باید وسایلی مانند کاور های پلاستیکی یا چتر تهیه کنید تا از ضرر آن جلوگیری کنید.

2- به مناطق بکر سفر کنید

اماکن زیادی در دنیا وجود دارند که چندان شناخته شده نیستند و افراد کمی به آن محل دست یافته اند. این چنین موقعیت ها می توانند چشم انداز های مناسبی برای عکاسی باشند.

توجه کنید که کلبه های قدیمی و چوبی که سطح آنها مرطوب است و نور را بازتاب می کند، در تصاویر شما بسیار جذاب ظاهر می شوند. عادی ترین اشیا و سوژه ها در هوای بارانی به گونه ای دیگر در کادر تصاویر ظاهر می شوند.

3- به عکاسی در شب هم فکر کنید

شهر ها در حال و هوای ابری و بارانی چشم انداز های بی نظیری برای عکاسی هستند و این جذابیت در شب چند برابر خواهد شد. شاید  عکاسی از مناظر طبیعی در شب کار دشواری باشد و مسئله نورپردازی برای شما چالش برانگیز خواهد شد. اما نور مورد نیاز شما برای عکاسی از چشم انداز شهرها در شب تامین است. و مزیت دیگر آن این است که حتی یک بارش کوتاه و ملایم هم کار شما را راه خواهد انداخت و نیازی به بارش های سیل آسا نیست. تنها دلیلی که به این باران نیاز دارید این است که انعکاس نور چراغ های نئونی در تصویر شما دیده شود.

4-رودخانه ها با باریدن باران پر آب خواهند شد

اگر هنگام بارش باران در محلی قرار دارید که در نزدیکی شما رودخانه ای وجود دارد، برای یافتن سوژه عکاسی از آن غافل نشوید. رود ها و آبشار ها هنگام بارش باران به زیبا ترین شکل نمایان می شوند. اگر سرعت شاتر را کاهش دهید، جزئیاتی مانند جریان آب در تصویر عمیق تر حس می شود و زیبایی عکس شما چند برابر می شود. سرعت شاتر بین1.4 تا 8 مناسب است.

5- منتظر رنگین کمان باشید

پس از پایان بارندگی یا حداقل چند ساعتی پس از آغاز آن، باید به دنبال رنگین کمان بگردید. پس اگر می خواهید رنگین کمان را در تصویر خود جای دهید، باید پیش از اتمام بارندگی موقعیتی برای خود تعیین کنید. توجه داشته باشید که تمرکز شما بر رنگین کمان، نباید باعث شود که از سایر چشم انداز ها غافل شوید؛ مثلا می توانید عناصر دیگری مثل پوشش گیاهی یا ساختمان ها را هم در ترکیب بندی خود جای دهید.

6- بر افزایش وضوح تمرکز کنید

گاهی در شرایطی برای عکاسی قرار می گیرید که تصاویری که در آن موقعیت بارانی ثبت می کنید، کنتراست نا مطلوبی دارند. مخصوصا اوقاتی که نور به طور غیر مستقیم به سوژه مورد نظر تابیده شود. برای اصلاح این گونه نواقص باید با استفاده از برنامه های ویرایش عکس مثل فتوشاپ و لایت روم، تغییرات لازم را روی تصویر ایجاد کنید. در نهایت پس از انجام این کار خواهید دید که تصاویر شما آن احساساتی را که انتظار می رود به خوبی منتقل می کنند و با طراوت و زنده هستند.

چگونه آب و هوای مه آلود را به بهترین نحو به تصویر بکشیم؟

همان طور که تا کنون ملاحظه کردید، ما تا اینجا با ارائه این نکات سعی کردیم به کامل ترین شکل عکاسی در شرایط آب و هوایی نامساعد را توضیح دهیم، با آن که کمی عجیب به نظر می رسد ولی عکاسی از شرایط مه آلود هم نوعی هوای نا بسامان محسوب می شود. عکاسان باید بدانند که مه باعث کاهش کیفیت تصاویر آنها نخواهد شد.

-%d8%af%d8%b3%d8%aa%d9%87%e2%80%8c%d8%a8%d9%86%d8%af%db%8c-%d9%86%d8%b4%d8%af%d9%87 boa jootix.ir 2260733591 - در آب و هوای نامساعد، چگونه عکاسی کنیم؟

از آنجا که شدت رنگ ها در مه کاهش می یابد، شما باید بر هماهنگ کردن آنها بیشتر تمرکز کنید. به همین دلیل است که یک تصویر با حداقل رنگ ها، می تواند به مراتب زیبا تر است تصویری معمولی باشد.

شکل و شمایل انواع مناظر در هوای مه آلود بسیار تغییر می کند. مثلا شاید تجربه کرده باشید که سوژه های دور تر در کادر تصویر روشن تر از سوژه های نزدیک به چشم می آیند. وقتی هوای جنگلی مه آلود است، شما به شرط یافتن موقعیت مناسب برای خود می توانید عکس های بی نظیری ثبت کنید

عکاسی از محیطی مه آلود مخصوصا در شب، می تواند تجربه هیجان انگیزی باشد و حس و حال متفاوتی را به بیننده منتقل کند. البته در این کار از وسایلی مانند فلاش ها هم می توانید استفاده کنید. نور مصنوعی به تصویر شما حالت معنوی خاصی می دهد. استفاده از نور های گوناگون برای ثبت تصویر، به شکل عجیبی یک چشم انداز رویایی ایجاد می کند. اگر زمین هم خیس باشد، می توانید ویژگی انعکاس تصویر سوژه روی زمین را هم با خلاقیت و مهارت خود به گونه ای در تصویر جای دهید.

اگر یک چشم انداز شهری یافتید که مه گرفته بود، اصلا این فرصت را از دست ندهید. شما کار های زیادی می توانی انجام دهید؛ مثلا می توانید از نور چراغ های خودرو هایی که در قسمتی از چشم انداز شما تعدادشان زیاد تر است عکس بگیرید. خیابان هایی که به دلیل وجود مه در هوایش یک رنگ دیده می شوند نیز سوژه های مناسبی هستند. می توانید به دور تر از این سوژه ها نگاه کنید؛ مثل ثبت یک تصویر از ساختمان های بلندی که از فاصله دور تر و از پشت مه به طور کامل دیده نمی شوند. این کار هم نتایج جالبی و نوستالژیکی به همراه خواهد داشت و در ذهن بیننده خاطراتی را یاد آوری کند.

به طور کلی شرایط مه آلود برای شما فرصتی مهیا می کند که از آن تصاویری خلق کنید که با عکس هایی که از مناظر دیگر وجود دارد کاملا متفاوت است. اشیا و مناظر عادی هم در مه به گونه ای دیگر نمایان می شوند. آن احساس آرامش و طراوتی که در محیط وجود دارد مطمئنن بر تصویر شما هم تاثیر خواهد گذاشت.

1-سرعت عمل داشته باشید

اصولا مه در هوا به سرعت محو می شود و شما برای این که این شانس را از دست ندهید باید زمان خود را به درستی تنظیم کنید و پس از یافتن موقعیت مناسب برای مستقر شدن،  سریع کار خود را آغاز کنید. این که شما آن قدر مهارت داشته باشید که بدون صرف زمان طولانی بتوانید چشم انداز مورد نظر خود را بیابید، بر روند کار شما خیلی تاثیر گذار است.

قطعا می دانید که یک عکس بی نقص فقط توسط دوربین ایجاد نمی شود و شما وقتی مرحله ثبت عکس را به درستی انجام دهید، آن گاه زمان آن رسیده که عکس را با استفاده از نرم افزار های مناسب این کار ویرایش کنید. می شود گفت این مرحله به مراتب اهمیت بیشتری دارد. غالبا تصویر نهایی بدست آمده طی این فرایند رضایت بخش است.

2- چشم انداز های وسیع انتخاب کنید

در عکاسی از چشم اندازی مه آلود، بهتر است لنز های تله را هم به کار ببرید. بسیاری از عکاسان برای این کار لنز EF 100-400mm کانن را توصیه می کنند. این لنز ها پس زمینه و پیش زمینه را هر چه بیشتر با هم هماهنگ می کنند. البته اگر نوردهی ضعیف باشد، باید از یک سه پایه هم استفاده کنید.

3-پرسپکتیو های کوچک ایجاد کنید

شما در این گونه مناظر فرصت های زیادی در اختیار دارید. مثلا می توانید پرسپکتیو های هوایی ایجاد کنید؛ از آن جا که مه نمایش سوژه های دور را دشوار می کند، حس این گونه تصاویر می تواند بسیار متفاوت باشد. زیبایی این تصاویر در لنز تله با X2  و تنظیم  فاصله ی کانونی  mm320  بیشتر نمایان خواهد شد. برای مثال این موقعیت، اگر از یک منطقه کوهستانی عکاسی کنید، کوه های دور تر روشن تر و همچنین با افکت های منحصر به فردی در تصویر نمایان می شوند.

 

4-نورپردازی حائز اهمیت است

همان طور که قبل تر اشاره کردیم، مسئله نورپردازی در عکاسی از هوای مه آلود چالش بر انگیز است و اصولا نور محیط برای عکاسی کافی نیست. اکثر دوربین ها به طور پیش فرض 18 درصد نور خاکستری تولید می کنند و علت کم نور بودن تصاویر شما هم خیلی مواقع همین است. بهترین کاری که می توانید برای نوردهی مناسب در عکاسی از چشم انداز های مه آلود انجام دهید، تنظیمات دستی دوربین است. این تنظیمات بین مدت 1.2 تا 1 مطلوب است.

5-با تمرکز بر مه، منظره را از یاد نبرید

اگر در منطقه ای کوهستانی اقامت دارید، باید این موضوع را بدانید که شدت مه به دمای هوا وابسته است و با تغییر آن کم و زیاد می شود. این که به این مورد توجه کنید به شما در ثبت تصاویر مناسب کمک می کند. برای آغاز عکاسی در آب و هوای مه آلود، باید شناخت کاملی از چگونگی قرار گرفتن پس زمینه در تصویر داشته باشید. برای مثال، باید بتوانید پوشش گیاهی را به درستی در کادر تصویر جای دهید. اینکه درختان نسبت به منظره کوچک تر دیده شوند، اصلا جای نگرانی نیست.

رایانه کلیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *