یکی از جذاب ترین ویژگی های موجود در درون دوربین کانن گزینه ای به نام Peripheral Illumination Correction

( اصلاح نورهای پیرامونی ) است . این ویژگی به کمک قدرت بسیار زیادی موتور پردازشگر DIGIC 4 افزایش کیفیت تصاویر دوربین کانن را با حفظ حالت همسانی و یکدستی نور در هر یک از گوشه های تصاویر JPEG  حتی در زمان عکاسی با استفاده از حالت واید لنز های زوم ؛ فراهم می آورد .استفاده از این ویژگی پیش از این تنها در زمان پردازش نرم افزاری با کامپیوتر امکان پذیر می بود اما امروزه دوربین های دیجیتال کمپانی کانن؛ آنرا در داخل دوربین ارایه می دهند .

 

Peripheral Illumination Correction چیست ؟

برای توضیح این اصطلاح باید بدانیم اصولا طراحی لنز های عکاسی به گونه ای است که حجم نور انتقال یافته از آنها از مرکز به سمت گوشه های تصویر کاهش می یابد . برای تعریف این پدیده ؛ اصطلاحات مختلفی مثل vignetting یا افت مقدار نور ؛ یا نا هماهنگی مقدار نوردهی مورد استفاده قرار گرفته اند .

بسیاری از عکاسان حرفه ای از این ویژگی در عملکرد لنز ها به خوبی آگاه بوده و از آن برای خلق موقعیت های هنری استفاده می کنند .

به عنوان نمونه ؛ وینیت شدن تصویر برای مدت های طولانی یکی از تکنیک های هنری به شمار می آمده است و حالتی است که با استفاده از روش تاریکتر نمودن گوشه های تصویر توجه مخاطب را به سمت مرکز عکس جلب می کند .

اما درهر صورت بسیاری از موقعیت ها برای عکاسی وجود دارند که عدم هماهنگی در نور قسمتهای مختلف تصویر موجب ایجاد تخریب های غیر قابل قبول در عکس می شود .به عنوان مثال در سبک های عکاسی هوایی ، عکاسی ورزشی و…به یک حالت هماهنگ در ترکیب بندی عکس نیاز است و دراین  موقعیت ها هر اندازه افت مقدار نور در گوشه های تصویر کمتر باشد ؛موقعیت های مطلوب تری را می توان به وجود آورد .

 

به طور کلی ناهماهنگی در مقدار نور قسمتهای مختلف یک عکس در بازترین حالت های دیافراگم لنز ؛در بدترین حالت قرار می گیرد . و در دیافراگم هایی مثل f/1.2 یا f/2.8 در لنز های حرفه ای و یا دیافراگم f/5.6 در لنز های زوم متوسط ؛ مقدار تخریب ناشی از این موقعیت به بیشترین حالت می رسد .

همچنین باید به این نکته توجه داشته باشیم که peripheral illumination به واسطه فاصله نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و بد ترین وضعیت آن در حالت فوکوس در بی نهایت به وجود می آید زیرا در این شرایط تمام سطح پوشش لنز مورد استفاده قرار می گیرد.

اما در زمان فوکوس در فواصل نزدیک این وضعیت چندان مشهود نخواهد بود زیرا تصویر به مقدار بزرگتری بر روی سنسور منعکس شده و در نتیجه نواحی دارای اشکال نوردهی به وسیله سنسور کراپ می شوند .

 

چرا باید از اصلاح نور پیرامونی در دوربین کانن استفاده کرد ؟

همانگونه که بیان شد در بسیاری از موقعیت ها به وجود نور یکسان در تمام بخش های تصویر نیاز است .در بسیاری از مواقع نیز لازم است تا از یک دیافراگم سریع برای عکاسی در شرایط کم نور استفاده نمود و در تمام این شرایط اصلاح نور پیرامونی در همه گوشه های لنز باید انجام شود .

Peripheral Illumination Correction چگونه کار می کند ؟

این ویژگی در درون دوربین های کانن از برخی محاسبات و الگوریتم های ریاضی برای اصلاح اطلاعات عکس استفاده می کند .متغیر هایی همچون عدد دیافراگم ، فاصله کانونی و فاصله تا سوژه مورد محاسبه قرار گرفته و در زمان استفاده از لنز هایی که اصلاح این حالت را پشتیبانی می کنند ؛اطلاعات مربوط به هر یک از این متغیر ها از طریق اتصال دهنده های لنز به دوربین منتقل می شوند .

 

در هر یک از مود های اتوماتیک دوربین ؛ حالت اصلاح نور پیرامونی لنز به صورت خودکار اعمال می شود اما در مود های خلاقانه عکاسی تنظیمات این گزینه به صورت پیش فرض در وضعیت OFF قرار گرفته و عکاس در صورت تمایل می تواند آنرا به وضعیت ON تغییر دهد .اطلاعات مرتبط با عملکرد Peripheral Illumination Correction هیچ تاثیری در زمان ثبت فایل های RAW به وجود نمی آورد .

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *