کرین فیلمبرداری چیست.

صنعت فیلم و تلویزیون پر از ترفندها و تکنیک‌های هوشمندانه در فیلمبرداری است که صحنه‌های حیرت‌انگیزی را برای تماشاگران خلق می‌کند. یکی از ابزارهایی که به خلق این صحنه‌های زیبا کمک می‌کند، کرین فیلمبرداری (crane) است.

کرین به فیلم‌برداران اجازه می‌دهد که با استفاده از دوربینی متحرک تصاویری باورنکردنی ثبت کنند. اگر کنجکاو هستید که در مورد کرین‌ها، نحوه عملکرد آن‌ها بیشتر بدانید، مقاله آموزش عکاسی در کرج را از دست ندهید.

 

آموزشگاه عکاسی رایانه کلیک به شما کمک میکند که بهترین کرین را خریداری کنید، اما پیش از هر چیز باید بدانید که این وسیله چیست.

 

کرین فیلمبرداری چیست؟

شات‌های کرین با کمک دوربین‌های نصب شده روی سکویی که به بازوی جرثقیل مکانیکی متصل است، گرفته می‌شود. کرین‌ها کمک می‌کنند که دوربین در هر جهتی به‌راحتی حرکت کند.

ابعاد کرین‌ها با یکدیگر متفاوت هستند؛ برخی از آن‌ها فیلم‌بردار و دوربین را با یکدیگر حمل می‌کند. این در حالی است که مدل‌های دیگری از این ابزار تنها با کنترل از راه دور جابه‌جا خواهند شد.

کرین فیلمبرداری چیست

کرین‌ها اجازه حرکت یکنواخت و روان را به دوربین می‌دهند. اما این تنها نکته مثبت در استفاده از ابزار کرین نیست؛ با کرین می‌توان به ارتفاع مورد نظر فیلمسازان دست پیدا کرد. جالب است بدانید که گاهی حتی از این ابزار به‌منظور نشان‌دادن جنبه‌های مخاطبی که شخصیت‌ها هنوز نمی‌توانند ببینند، نیز استفاده می‌شود.

انواع کرین‌ها را بشناسید

پیش‌ازاین نیز اشاره کردیم که برخی از کرین‌ها از راه دور کنترل می‌شوند و برخی دیگر از آن‌ها توسط اپراتوری که روی آن نشسته است. کرین‌های فیلمبرداری در انواع مختلفی با ابعاد متفاوت تولید می‌شوند. هرکدام از آن‌ها در تحمل بار و طول بازوی بارگیری با یکدیگر تفاوت دارند. بیایید نگاهی به انواع کرین‌ها بیندازیم:

کرین شات

کرین‌های معمولی را با نام کرین شات می‌شناسند. این ابزارها معمولاً شامل یک صندلی برای فیلم‌بردار و یک صندلی برای دستیار فیلم‌بردار می‌شوند. هرچند که برخی از آن‌ها نیز از راه دور کنترل می‌شوند و فاقد صندلی هستند.

کرین تکنو

ظاهر این نوع از کرین فیلمبرداری با کرین شات یا کرین‌های معمولی تفاوت چندانی ندارد، اما در استفاده از آن‌ها متوجه تفاوت این دو ابزار خواهید شد. بازوی کرین‌های تکنو به‌صورت هیدرولیکی طراحی شده است؛ ازاین‌رو در مقایسه با کرین شات‌ها با سرعت بالاتری حرکت می‌کند. همچنین حرکت دوربین با این ابزار نرم‌تر و سریع‌تر خواهد بود که در جهات مختلف انجام می‌شود.

بازوی متحرک یا JIB ARM

در این نوع از کرین‌ها هیچ صندلی مشاهده نمی‌کنید. کنترل دوربین در این نوع از کرین‌ها به دو روش انجام می‌شود:

  • کنترل دستی ازروی زمین.
  • کنترل الکترونیکی با کمک ابزارهای کنترل از راه دور.

پروجیب و مینی جیب نیز در زیر دسته JibArm قرار می‌گیرند که بازوی متحرک آن‌ها کوتاه است. حمل‌ونقل این کرین‌ها با ابعاد کوچک و ارتفاع کوتاه بسیار آسان‌تر از سایر کرین‌ها است. نکته قابل‌توجه در مورد این نوع از کرین‌ها این است که در استفاده از آن‌ها نیازی به مانیتور ندارید. این کرین به‌اندازه‌ای کوچک است که به‌راحتی می‌توان به دوربین دسترسی داشت.

حرکت بازو در این کرین به‌صورت دستی کنترل می‌شود. همچنین پروجیب‌ها روی چرخ‌هایی سوار می‌شود که حرکت آن را آسان می‌کنند. ازاین‌رو با کمک این کرین‌های پروجیب به‌آسانی می‌توان دوربین را هنگام فیلمبرداری روی زمین جابه‌جا کرد.

کرین‌های تلسکوپی

معمولاً فیلمسازانی که به دنبال ضبط صحنه‌های خاص و نماهای خلاق هستند، سراغ این کرین‌ها می‌روند. از خصوصیات این کرین‌ها می‌توان به امکان انتخاب مسیر دلخواه اشاره کرد. این دسته از کرین‌ها در مقایسه با سایر این ابزارها انعطاف‌پذیری بالایی دارند. ازاین‌رو اجرای طیف گسترده‌ای از حرکات دوربین با این کرین‌ها ممکن است.

نگاهی تخصصی به تفاوت میان کرین فیلمبرداری و جیب‌ها

کرین‌ها و جیب‌ها هر دو به‌عنوان بازوهای متحرک جهت حرکت روان‌تر دوربین استفاده می‌شوند. این ابزارها کمک می‌کنند که ضبط فیلم بدون اختلال انجام شود. معمولاً در صنعت فیلمبرداری اصطلاح کرین و جیب را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. اما به‌طورکلی کرین‌ها را بازوهای مکانیکی می‌دانند که به فیلمبرداری کمک می‌کند؛ درحالی‌که جیب‌ها را به‌عنوان کرین جرثقیل می‌شناسند.

نگاهی تخصصی به تفاوت میان کرین فیلمبرداری و جیب‌ها

مهم‌ترین تفاوتی که کرین و جیب با یکدیگر دارند، ابعاد آن‌ها است. معمولاً جیب‌ها کوچک‌تر از کرین‌های معمولی هستند و به همین دلیل است که محبوبیت بیشتری در میان فیلم‌برداران نیز دارند.

در مقایسه این دو ابزار متوجه می‌شوید که کرین‌ها توانایی ضبط صحنه به‌صورت 360 درجه نیز دارند. ازاین‌رو با حرکتی نرم و انعطاف‌پذیر مانع از ایجاد هرگونه اختلالی در روند فیلمبرداری می‌شوند؛ همین امر سبب می‌شود که خروجی فیلمبرداری با جیب‌ها کیفیت بالایی داشته باشد.

چرا باید از کرین‌ها در فیلمبرداری استفاده کرد؟

مهم‌ترین دلیل استفاده از کرین‌ها در زمان فیلمبرداری تثبیت دوربین است. این ابزارها درست شبیه به یک سه‌پایه با ابعاد بزرگ‌تر و وزن بیشتر عمل می‌کند. درواقع کرین‌ها به فیلمسازان این امکان را می‌دهند که صحنه‌هایی خاص را بدون هیچ تاری و لرزشی ضبط کنند.

اما این تنها کاربرد کرین‌ها نیست؛ از این دستگاه در موارد زیر نیز استفاده می‌شود.

افزایش دامنه تصویر دوربین

کرین فیلمبرداری کمک می‌کنند که تصاویری با دامنه بزرگ‌تر از معمول داشته باشید. ازاین‌رو با کمک این ابزار می‌توانید صحنه‌ها را از زوایای مختلف ثبت کنید. همین امر سبب می‌شود که از این ابزار به‌منظور ثبت صحنه‌های حماسی و نشان‌دادن جمعیت‌های زیاد استفاده می‌شود.

همچنین با کمک کرین می‌توان خلاقیت بیشتری در فیلمبرداری داشت؛ زیرا هر فیلم‌بردار می‌تواند باتوجه‌به طول بازو و نوع حرکت کرین خود صحنه‌ای خاص ثبت کند.

افزایش دامنه تصویر دوربین با استفاده از کرین فیلمبرداری

قابلیت کنترل از راه دور

یکی از ویژگی‌های جذاب کرین‌ها امکان کنترل دوربین از راه دور است. به‌این‌ترتیب فیلم‌برداران می‌توانند با کمک این ابزار سوژه‌ها را از فاصله دور نیز ثبت کنند.

کاربردهای کرین فیلمبرداری

اغلب کرین‌ها به‌منظور ضبط صحنه‌های احساسی کاربرد دارند. همچنین این ابزار به‌منظور کوچک‌نمایی از مجموعه یا شخصیت‌ها نیز استفاده می‌شود که اغلب در انتهای فیلم‌ها مشاهده می‌کنیم.

از کرین‌ها در فیلمبرداری در موارد زیر استفاده می‌کنند:

  • رویدادها
  • همایش‌ها
  • فیلمبرداری عروسی
  • فیلم‌ها و نمایش‌ها
  • فیلمبرداری از جمعیت در مجموعه‌های بزرگ مانند استادیوم‌های ورزشی

کاربرد کرین فیلمبرداری

در خرید کرین فیلمبرداری به موارد زیر توجه داشته باشید

پیش‌ازاین که به فروشگاه‌ها برای خرید کرین مراجعه کنید، باید چند نکته مهم را در نظر بگیرید.

کدام کرین را بخرید؟

مهم‌ترین نکته این است که قصد فیلمبرداری از چه پروژه‌ای را دارید؟ در پاسخ به این سؤال متوجه می‌شوید که برای فیلمبرداری خود به کدام نوع از کرین‌های معرفی شده نیاز دارید.

گاهی در برخی از پروژه‌های فیلمبرداری تنها به تنظیمات قوی‌تری نیاز دارید که تنها با کرین‌ها انجام می‌شود؛ این در حالی است که گاهی ابزارهای کوچک و انعطاف‌پذیر مانند جیب‌ها نیز کار شما را راه می‌اندازند.

قیمت کرین فیلمبرداری

در خرید کرین فیلمبرداری متوجه می‌شوید که انواع مختلفی از این ابزار با قیمت‌های متفاوت در بازار وجود دارد. اما پیش از انتخاب مدل موردنظر خود باید نیازهای خود را از قبل تعیین کرده باشید.

این کار به شما کمک می‌کند که از پرداخت هزینه‌های اضافی برای تجهیزاتی که ویژگی‌های موردنظر شما را پوشش نمی‌دهند، جلوگیری کنید. به‌خاطر داشته باشید که گاهی برخی از امکانات و قابلیت‌های اضافی تنها هزینه‌های شما را بالا می‌برند و در نهایت در کیفیت کار نهایی شما هیچ تأثیری نخواهند داشت.

در اکثر موارد بهترین انتخاب جیب‌ها هستند؛ زیرا نه‌تنها خرید آن‌ها مقرون‌به‌صرفه‌تر از کرین‌های هالیوودی است، بلکه انعطاف‌پذیری موردنیاز برای ساخت فیلم‌ها با کیفیت بالا نیز در اختیار شما قرار می‌دهد.

ابعاد کرین فیلمبرداری

ابعاد یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید در هنگام خرید کرین فیلمبرداری در نظر داشته باشید. برای این که کرینی با ابعاد مناسب بخرید، باید ویژگی‌های محل فیلمبرداری خود را در نظر بگیرید.

اگرچه شما برای فیلمبرداری در فضای باز هیچ محدودیتی ندارید، اما بدون شک خرید کرینی در ابعاد بزرگ به‌منظور استفاده در استودیوهای کوچک کار عاقلانه‌ای به نظر نمی‌رسد. ازاین‌رو در هنگام خرید کرین باید به ابعاد آن باتوجه‌به محیط فیلمبرداری خود توجه کنید.

ابعاد کرین فیلمبرداری

ظرفیت تحمل وزن

حداکثر ظرفیت وزنی که کرین موردنظر شما تحمل می‌کند، یکی دیگر از فاکتورهایی است که باید هنگام خرید به آن توجه داشته باشید. زمانی که برای خرید این ابزار به فروشگاه مراجعه می‌کنید، طیف گسترده‌ای از کرین‌ها با تحمل وزنی متفاوت را مشاهده خواهید کرد.

حداکثر وزنی که برخی از کرین‌ها پشتیبانی می‌کنند، حدود 4 کیلوگرم است. این در حالی است که برخی از کرین‌های حرفه‌ای قابلیت تحمل وزن بیش از 20 کیلوگرم را نیز دارند. به‌این‌ترتیب پیش از انتخاب کرین باید از وزن دوربین خود به همراه لوازم جانبی آن آگاه باشید.

معمولاً کرین‌هایی که ظرفیت تحمل وزنی آن‌ها در محدود بین 4 الی 20 کیلوگرم باشد، برای حمل‌ونقل مناسب‌تر بوده و قیمت بهتری دارند.

قابلیت حمل کرین

اگر از آن دسته افرادی هستید که باید مدام کرین فیلم‌برداری‌تان همراهتان باشد، حتماً باید سراغ گزینه‌هایی با قابلیت حمل بروید. اما برخی از افراد کرین‌های سنگین اما قوی را ترجیح می‌دهند، هرچند که قابل‌حمل نیستند.

ازاین‌رو باید بدانید که به چه کرینی نیاز دارید. به‌خصوص کسانی که به دنبال کرین‌های سبک‌وزن هستند که به‌آسانی جابه‌جا شوند و تنظیمات آن‌ها نیز آسان و سریع باشد، باید مدل‌های با قابلیت حمل را بررسی کنند.

قابلیت حمل کرین

توجه داشته باشید که اکثر کرین‌ها از جنس آلیاژ آلومینیوم سنتی هستند که وزن زیادی دارند. درحالی‌که کرین‌هایی با بدنه فیبر کربنی وزن سبک‌تری دارند؛ ازاین‌رو استقامت کمتری نیز نسبت به کرین‌های آلومینیومی دارند.

شیوه مونتاژ کرین

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید در انتخاب مدل کرین موردنظر خود به آن توجه کنید، شیوه مونتاژ این دستگاه است. سرهم کردن برخی از کرین‌ها زمان زیادی می‌برد؛ این دسته از کرین‌ها همان‌هایی هستند که ریزه‌کاری‌های زیادی دارند و برای مونتاژ آن‌ها باید از چند نفر کمک بگیرید.

البته مدل‌هایی از کرین‌ها نیز وجود دارد که مونتاژ آن‌ها زمان زیادی از شما نمی‌گیرد. این دسته از کرین‌ها با هدف استفاده آسان طراحی شده‌اند.

وزن کرین

یکی دیگر از فاکتورهایی که به‌خصوص در مدل‌های قابل‌حمل باید بررسی شود، وزن کرین است. ابعاد و وزن برخی از کرین‌ها برای حمل ایده‌آل است. اگرچه مدل‌هایی از کرین در بازار وجود دارد که برای حمل آن‌ها نیاز به بازکردن قطعات و حمل جداگانه آن‌ها خواهید داشت.

توجه داشته باشید که این فاکتور در قیمت کرین‌ها هیچ تأثیری ندارد و تنها به‌منظور راحتی شما باید موردتوجه قرار بگیرد.

نگاهی به بهترین برندهای تولیدکننده کرین در جهان

اگر به دنبال خرید کرین هستید، حتماً شناخت بهترین برندها به شما در انتخاب مدل موردنظرتان کمک می‌کند. دو کمپانی Somita و libec از معروف‌ترین تولیدکنندگان کرین در دنیا هستند؛ بنابراین اگر به دنبال کرین باکیفیت و کاربردی هستید، حتماً مدل موردنظر خود را در میان مدل‌های یکی از این برندها پیدا خواهید کرد.

یکی دیگر از برندهای خارجی دیگر که علاوه بر کیفیت قیمت بالایی نیز دارد، برند ProAm USA است. Secced نیز یکی دیگر از برندهایی به شمار می‌آید که در تولید تجهیزات حرفه‌ای سینمایی بسیار موفق عمل کرده است.

البته تولیدکنندگانی در داخل کشور نیز مشغول تولید کرین هستند. طبیعتاً این کرین‌ها قیمت مناسب‌تری نسبت به مدل‌های خارجی دارند؛ ازاین‌رو بسیاری از کاربران برای خرید کرین سراغ برندهای داخلی می‌روند.

کلام آخر

کرین فیلمبرداری ابزاری است که برای فیلمبرداری حرفه‌ای و آسان به آن نیاز خواهید داشت. اما باید بدانید که برای خرید کرین فاکتورهای زیادی را باید در نظر داشته باشید. امیدواریم باتوجه‌به اطلاعاتی که آموزش عکاسی در کرج در اختیارتان گذاشته بتوانید بهترین کرین را برای خود انتخاب کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *