تفاوت بین سافت باکس و چتر در چیست؟

سافت باکس ها و چترها دو مورد از متداول ترین اصلاح کننده های نور هستند که نور مصنوعی پخش شده و نرم تولید می کنند. اما تفاوت این دو در این است که چترها نور وسیع تر و پراکنده ای تولید می کنند (شبیه نور طبیعی محیطی) که کنترل نشده و غیرقابل مهار است ، در حالی که سافت باکس ها نوری کنترل شده را ارائه می دهند که شباهت زیادی به تابش نور خورشید از پنجره دارد.

سافت باکس چیست؟

سافت باکس نوعی اصلاح کننده نور است که در بین عکاسان پرتره استودیویی محبوب است. سافت باکس ها دارای اشکال و مدل های مختلفی هستند که در همه آن ها از یک منبع نور شبیه سازی شده (فلاش ، فلاش استودیویی یا سایر منابع نور) که برای تقلید از نور طبیعی پنجره استفاده می شود. نور تولید شده از سافت باکس به طور یکنواخت به سمت سوژه هدایت می شود که سایه ها را کاهش می دهد و شباهت زیادی به نور طبیعی پنجره دارد.

انواع سافت باکس

مدل های سافت باکس ها ممکن است از نظر کیفیت تفاوت داشته باشند ، با این حال ، به طور کلی ، داخل آن ها از یک پوشش پارچه ای بازتابنده (سفید یا نقره ای) متصل به منبع نور تشکیل شده است. پارچه بر روی یک قاب فلزی یا پلاستیکی کشیده شده است. پشت آستر پارچه ، قسمت بیرونی معمولاً با مشکی پوشانده می شود تا از خارج شدن نور در اطراف فضای استودیو جلوگیری کند.

اندازه های مختلف سافت باکس

سافت باکس ها با طیف وسیعی از اندازه های کوچک و قابل حمل تا سافت باکس هایی با اندازه ی بسیار بزرگ ارائه می شوند. هرچه سافت باکس بزرگ تر باشد ، نور آن نرم تر می شود. هرچه سافت باکس کوچک تر باشد ، با دقت بیش تری می توانید نور را از فاصله نزدیک به سمت سوژه هدایت کنید. گرچه مطمئناً این یک قانون نیست ، اما بسیاری از عکاسان معتقدند که شما باید اندازه سافت باکس را متناسب با اندازه سوژه خود انتخاب کنید. اگر فقط عکاسی پرتره می کنید ، چیزی حداقل 18-24 اینچ مناسب است. اگر در درجه اول می خواهید عکس های تمام قد بگیرید ، به حداقل 48-56 اینچ یا چندین سافت باکس کنار هم برای ایجاد محدوده ی نوری نیاز خواهید داشت.

سافت باکسها  دارای اشکال مختلفی هستند از جمله گزینه های معمول می شود به مستطیل ، مربع و هشت ضلعی اشاره کرد. مدل های گرد و بلند و باریک کم تر معمول است. در بین عکاسان اشکال مستطیل و مربع محبوب تر هستند زیرا تقلید نور ایجاد شده توسط یک پنجره مستطیل شکل است. اشکال دیگر مزایایی را به همراه دارد ، خصوصاً در فاصله نزدیک. آن ها معمولاً در ترکیب با سافت باکس های دیگر برای ایجاد شرایط نوری منحصر به فرد استفاده می شوند.

سافت باکس-softbox

چه زمانی باید از سافت باکس استفاده کنیم؟

موقعیت های بسیاری وجود دارد که می توان از سافت باکس ها استفاده کرد ، از جمله ژانر های مختلف عکاسی و ایجاد شرایط مختلف نورپردازی خاص. در زیر چندین مورد آورده شده است که با استفاده ازسافت باکس  می توانید عکس های خوبی بگیرید:

عکاسی پرتره

همانطور که در بالا ذکر شد ، سافت باکس ها برای پرتره های استودیویی و عکاسی از عروس و داماد بسیار محبوب و کاربردی هستند.

سافت باکس-softbox

عکاسی تبلیغاتی

به ویژه جواهرات ، ظروف و لوازم خانگی که در عین درخشش خاصی که باید داشته باشند ، نباید نور به چشم مخاطب منعکس شده و چشم را اذیت کند.

سافت باکس-softbox

اتاق هایی با دیوارها و سقف های رنگی برای سافت باکس ها خوب است

زیرا هنگامی که نور از سوژه عبور میکند و به دیوار برخورد میکند رنگ دیوارها آن را منعکس نمی کند. سافت باکس در این شرایط کنترل نور خوبی را فراهم می کند.

سافت باکس-softbox

عکاسی ضد نور یا سیلوئت

سافت باکس ها می توانند در پشت سوژه قرار بگیرند و سوژه ی شما را ضد نور کنند تا شما فقط فرم سوژه را عکاسی کنید. همچنین با باز کردن دیافراگم می توانید طوری عکاسی کنید که نوری باریک در اطراف سوژه پخش شود.

سافت باکس-softbox

چگونه از سافت باکس استفاده کنید؟

یکی از دلایلی که عکاسان به سافت باکس علاقه دارند ، راه اندازی ساده و استفاده از آن ها برای ایجاد جلوه های نوری مطلوب است. سافت باکس ها تقریباً در همه جا قابل تنظیم هستند. به سادگی راه اندازی می شوند ، آن را روشن کرده و به سمت سوژه ی خود تنظیم کنید.

کیفیت نور به اندازه سافت باکس شما و میزان فاصله سوژه شما از سافت باکس بستگی خواهد داشت. سافت باکس خود را ابتدا در زاویه 45 درجه نسبت به سوژه قرار دهید و سپس حرکت آن را روی یک محور 180 درجه در اطراف سوژه آغاز کنید تا زمانی که به جلوه نوری مورد نظر برسید.

گرچه سافت باکس ها در میان عکاسان محبوب هستند ، اما اشکالاتی نیز دارند ، به خصوص در موارد حمل و هزینه آن ها. اما یکی دیگر از محبوب ترین اصلاح کننده های نوری ، چتر می تواند این مشکلات را برطرف کند در حالی که هنوز کنترل نور خوبی را ارائه می دهد.

چتر چیست؟

پس از ظهور عکاسی ، چترها به عنوان ابزاری برای بازتاب نور به سمت سوژه استفاده می شد. چترهای عکاسی بسیار شبیه به چترهای روز بارانی شما هستند و با یک سری ویژگی های خاص به شما امکان گرفتن پرتره های زیبا را می دهند. چترها به دلیل قابلیت جابجایی و تحرک پذیری در بین عکاسان بسیار محبوب هستند.

مشابه سافت باکس ها ،  چترهای عکاسی در انواع ، شکل ها و اندازه های مختلف در بازار وجود دارد. خوب است که با گزینه های مختلف آشنا شوید تا به شما در انتخاب نوع مناسب چتر کمک کند.

چترها منبع نوری نرمی را در اختیار عکاسان قرار می دهند که از نور طبیعی محیطی تقلید می کند. برخلاف سافت باکس ها ، که به شما امکان کنترل جهت نور را می دهند ، چترها نوع نامحدود تری از نور را تولید می کنند که تقریباً همه جا را فرا می گیرد.

انواع چتر ها

چترهای میان-گذر – سفید و نیمه شفاف هستند. برای پخش نور با این چترها ، باید قسمت بیرونی چتر را به سمت سوژه خود قرار داده و فلاش را به داخل دهانه نصب کنید تا نور از قسمت شفاف عبور کند و باعث شود نرم تر به سوژه برخورد کند. برخلاف نوع دیگر چتر ها یعنی چتر بازتابنده ، کنترل نوری که با این نوع ایجاد می شود کمی آسان تر است.

چترهای انعکاسی – که با نام چترهای بازتابنده نقره ای نیز شناخته می شوند ، الگوی نوری گسترده ای ایجاد می کنند. چترهای بازتابنده منبع نور طبیعی یا مصنوعی را در یک دامنه 180 درجه پخش می کنند و منطقه بزرگ روشنایی توسط چترهای بازتابنده ایجاد می شود ، پس آن ها را برای عکاسی برای نواحی و اجسام بزرگ مناسب می کند. از این نوع چترها می توان در فاصله ای دورتر از افراد نسبت به چتر لحظه ای نیز استفاده کرد.  این نوع چترها مانند سافت باکس ها بیرونشان با پارچه ای سیاه پوشانده شده است تا از نشت نور جلوگیری شود.

چتر-umbrella

چه زمانی از چتر استفاده کنید؟

درست مانند سافت باکس ها ، در هر زمان که نیاز به تغییر شرایط نوری است ، می توان از چتر استفاده کرد تا نور طبیعی و نرم تری روی یک سوژه ایجاد شود. برخی شرایط وجود دارد که چترها می توانند از سافت باکس ها برتر باشند:

عکاسان تازه کار

چترها مقرون به صرفه تر و یادگیری آسان تری برای تکنیک های مختلف روشنایی هستند.

هنگام مسافرت

بدون شک مسافرت و عکس برداری خارج از استودیو با چترها راحت تر است. اگرچه سفر با سافت باکس هم امکان پذیر است ، اما قابلیت حمل چترها یک مزیت است.

فضای داخلی

چترها برای عکاسی در فضای داخلی مناسب هستند ، خصوصاً در اتاق هایی با سقف و دیوارهای سفید برای دستیابی به درخشش ملایم تر.

چترها در برابر سافت باکس ها

از آنجا که هر دو ، چتر و سافت باکس گزینه های خوبی برای اصلاح نور هستند ، چگونه باید تصمیم بگیرید که برای عکاسی شما کدام یک بهترین است؟ هنگام تصمیم گیری برای خرید هر کدام ، عوامل زیر را در نظر بگیرید:

  • سهولت تنظیم

چه سافت باکس ها و چه چترها به برخی تنظیمات نیاز دارند. سافت باکس ها برای حجم کم تر تا می شوند و شما باید پایه و قاب را برای نصب کردن باکس روی آن ها تنظیم کنید. اما نصب چترها آسان تر از این است مانند هر چتر دیگری آن را باز کنید و به پایه وصل می کنید.

  • کنترل نور

سافت باکس ها کنترل بیش تری بر جهت نور روی سوژه به عکاسان ارائه می دهد. اما چتر ها نور را به فضای وسیع تری هدایت می کنند. یکی دیگر از تفاوت ها ، نمایان شدن یک نور در چشم سوژه شماست (catch light). چترها نور گرد روی چشم سوژه ی شما منعکس می کنند در حالی که یک سافت باکس نور مربعی منعکس می کند.

چتر و سافت باکس-catch light

  • مقرون به صرفه بودن

مقایسه قیمت سافت باکس ها و چترها ممکن است کمی دشوار باشد. همه تجهیزات نوری از طیف وسیعی از قیمت های مختلف از گران قیمت ترین ها تا محصولات ارزان قیمت در بازار عکاسی، ارائه می شوند. در حالی که از نظر قیمت سافت باکس های کوچک به اکثر چترها شباهت دارد، اما جلوه های نوری که این دو ارائه می دهند بسیار متفاوت است.

سافت باکس های بزرگ می توانند دو یا سه برابر قیمت چترها باشند ، اما کنتراست یکسانی مانند یک چتر ارائه نمی دهند. اگر قیمت برایتان مهم است ، گزینه ی مقرون به صرفه تر را انتخاب کنید، بیاموزید که هر کدام چگونه در سبک عکاسی شما کار می کنند. سپس روی گزینه گران تر سرمایه گذاری کنید.

  • قابلیت حمل و نگه داری

بدون شک ، وقتی صحبت از قابلیت حمل می شود ، چترها در مقابل سافت باکس ها پیروز می شوند. سافت باکس ها بزرگ تر هستند و حمل آن ها در صحنه های خارج از استودیو دشوارتر است. وقتی نوبت به جمع آوری می رسد ، بسیاری از سافت باکس ها برای سهولت در جاگیری کمتر ، صاف می شوند. چترها در امتداد پایه ی خود تا می شوند و نگهداری آنها نیز بسیار آسان است.

  • شرایط آب و هوایی

چترها و سافت باکس ها یک اشکال دارند و استفاده از آنها در شرایط آب و هوایی نه چندان خوب اصلا مناسب نیست. ممکن است شرایط عکس برداری با یک وزش باد دشوار شود چراکه وقتی بادی به یک سافت باکس یا یک چتر می وزد ممکن است با چرخاندن آن به داخل آن را  بشکند. پس عملکرد هر دو ، چه سافت باکس چه چتر در محیط باز بستگی به شرایط آب و هوایی نیز دارد. فراموش نکنید که در هر صورت ، همیشه باید پایه های فلاش خود را ایمن کنید.

تفاوت عکس با سافت باکس و چتر

برای نشان دادن تفاوت های قابل مشاهده آموزشگاه عکاسی در کرج بین چتر و سافت باکس ، یک تست مقایسه را با استفاده از دو منبع نور بزرگ انجام دادیم. در یک گوشه یک چتر 64 اینچی قرار دارد. در گوشه مقابل ، یک سافت باکس 36 × 48 اینچی قرار دارد. برای این عکس های آزمایشی از هیچ نور پر کننده ی دیگر و یا رفلکتور استفاده نشده است زیرا هدف این بود تا تأثیر کلی چتر و سافت باکس را مشاهده کنید.

اولین عکس با سافت باکس 36 × 48 اینچ Flashpoint PZ است و سپس در حالی که فلاش در همان مکان قرار داشت از چتر استفاده شده است.

در این عکس همان طور که گفتیم هیچ رفلکتوری استفاده نشده است ، فقط نور 36 × 48 اینچی سافت باکس Flashpoint PZ است. سرعت شاتر 1/125 ثانیه و f / 8 و ISO 100 است

سافت باکس-softbox

در عکس دوم عکاس با چتر 64 اینچی Flashpoint 16 عکاسی کرده است. دو اتفاق افتاد: یکی که واضح است و دیگری که در عکس معلوم نیست. نکته واضح این است که نورپردازی بسیار گسترده تر و ملایم تر است و همچنین نور پس زمینه بیشتر شده است. چیزی که مشخص نیست تنظیمات دوربین است که چون کمیت نور تابیده شده کم است ، بنابراین تنظیمات نوردهی به سرعت 1/125 ثانیه در دیافراگم f.6/3 و حساسیت ISO100 تغییر کرده است.

سافت باکس-softbox

 

در آخر

بنا به سلیقه و نیاز خودتان هر کدام را که ترجیح می دهید ، سعی کنید بهترین استفاده را داشته باشید و از آن ها به نفع خود کار کنید ، قطعا دانستن نحوه ی استفاده از سافت باکس یا چتر می تواند کمک زیادی به ثبت یک تصویر خوب بکند. سعی کنید تصاویر شما با نور مناسب ، بیانی عالی و سایه های چشمگیر داشته باشند که باعث شود مخاطبان عکس شما سوژه را در یک نور پردازی کاملا جدید ببینند. این نیرویی است که شما به سادگی با خلاقیت خود و فلاش های استودیو و تجهیزات و فیلترهایی که در مقابل آن هاست ، می توانید انجام دهید.امیدوارم این مقاله آموزشگاه عکاسی رایانه کلیک مفید باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *