منظور از عکاسی با سرعت بالا ( High Speed Photography) ثبت لحظه هایی است که در زمان بسیار کوتاه رخ می دهند. این رویدادها با چشمان غیر مسلح قابل دیدن نیستند مانند انفجار یک بادکنک یا پاشیدن قطرات آب.

 

مبانی عکاسی با سرعت بالا

اصولاً در هنرهای تجسمی پرداختن به شیوه های خلاقانه در ایجاد اثر هنری همیشه مورد توجه قرار می گیرد.

این نوع عکاسی با سایر رشته های عکاسی متفاوت بوده و از سرعت های شاتر بسیار سریع تقریباً تا 20000/1 ثانیه برای فریز کردن حرکت استفاده می کند. ایده عکاسی با سرعت های بالا می تواند بسیار چالش برانگیز باشد. بسیاری از دوربین های DSLR دارای اینچنین سرعت های شاتر سریع نیستند پس چگونه می توان چنین عکس هایی را ثبت نمود؟  آیا لازم است از دوربین عکاسی حرفه ای استفاده کنیم ؟

در این مقاله از آموزش عکاسی در کرج به شما چگونگی انجام عکسبرداری سریع را نشان می دهیم.

به چه دوربین و لنزی نیاز دارید ؟

نخست اینکه به یک دوربین DSLR نیاز دارید و خبر خوب اینکه با هر  دوربین DSLRاعم از دوربین عکاسی کانن یا دوربین نیکون یا هر برند دیگری می توانید عکاسی با سرعت بالا را انجام دهید.قدم بعدی انتخاب لنز است و مانند دوربین، از هر لنزی می توانید استفاده کنید.در این مقاله از لنز 100mm ماکرو برای نماهای کلوزآپ و لنز 24-70mm برای عکاسی از بادکنک استفاده شده است.

نکته مهم در انتخاب لنز،  فاصله کانونی نسبتاً بلند آن است تا به اندازه کافی بتوانید از سوژه فاصله بگیرید تا پاشش قطرات آب و رنگ به تجهیزات شما آسیب نزند. تجربه نشان داد که لنز ماکرو 100mm بدلیل ایجاد بزرگنمایی 1:1 و حفظ فاصله کافی تا سوژه انتخاب مناسبی می باشد.

سایر تجهیزات لازم

تجهیزات بعدی شامل چندین فلاش ( در برخی از مثال های این مقاله از 4 عدد فلاش استفاده شده است)، یک سه پایه دوربین و یک کنترل راه دور برای شاتر زدن می باشد.

صبور باشید

مهمترین عامل موفقیت در این نوع عکاسی، تمرین مستمر و صبر زیاد است. بعضی اوقات ممکن است صدها عکس بگیرید و هیچ کدام از آن ها عکس مطلوب نباشد. ممکن است نا امید شده و فکر کنید از عهده شما خارج است اما تسلیم نشوید. با تمرین و صبر می توانید به آسانی به نتایج دلخواه برسید.

بهتر است یک دستیار داشته باشید

از آنجایی که در این نوع عکاسی لازم است چندین کار را همزمان انجام دهید توصیه می شود از یک دستیار کمک بگیرید. همچنین نظافت مکان عکسبرداری پس از آن همه ریخت و پاش به تنهایی کار آسانی نیست.خلاقیت در به کارگیری لوازم را فراموش نکنید. در عکس زیر از پایه نگه داری صابون، لوله پلاستیکی، کلاه شنای مشکی، چسب پارچه ای استفاده شده و همه آن ها در مجرای هوای بلندگوی ساب ووفر کامپیوتر قرار داده شدند.

همچنین متوجه شدیم اگر فلاش را توسط مقداری سیم و یک سوئیچ بصورت دستی فرمان دهیم بسیار بهتر است.

تنظیمات دوربین

واقعیت باورنکردنی در این نوع عکاسی این است که  سرعت شاتر مهم نیست. درواقع عکس زیر با سرعت شاتر 10/1 ثانیه گرفته شده است.

قبلاً گفته شد که برای فریز کردن سوژه های بسیار سریع به سرعت های شاتر حدود 20000/1 ثانیه نیاز است و اکنون گفته می شود سرعت شاتر مهم نیست. این تناقض چگونه است ؟

درواقع این نوع عکسبرداری در فضایی کاملاً تاریک، با دیافراگم بسته و شاتر باز (Bulb) انجام می شود. در این وضعیت با باز ماندن شاتر، فلاش در لحظه مناسب عمل کرده و نوردهی انجام می شود. بدین ترتیب بدون توجه به سرعت شاتر 10/1 یا 250/1 ثانیه، زمان نوردهی فقط زمانی است که فلاش عمل می کند.( طول زمان نوردهی فلاش)

بنابراین تنظیمات دوربین عبارتند از :

  • سرعت شاتر : Bulb
  • دیافراگم : f/11-f/16
  • حساسیت : ISO 100-400
  • فوکوس : تنظیم دستی
  • فلاش هایی با تنظیم حداقل قدرت

استفاده از حداقل قدرت فلاش بدلیل داشتن کوتاه ترین زمان عملکرد می باشد. در حداکثر قدرت فلاش، زمان تخلیه حدود 1000/1 ثانیه است اما در حداقل قدرت، زمان تخلیه حدود 35000/1 ثانیه خواهد بود و این یعنی فریز شدن سوژه.

روند کار

دوربین را به همراه کنترل راه دور روی  سه پایه نصب کنید. از حداقل حساسیت ( ISO 100) شروع کرده و تنها در صورتی که نور فلاش کافی نباشد آن را افزایش دهید.سپس فوکوس را در حالت دستی تنظیم کرده و دیافراگم را بین f/11-f/16 قرار دهید. از دستیار خود بخواهید به محض روشن شدن فلاش، دکمه شاتر راه دور را فشار دهد. وظیفه شما این است که با یکدست اکشن را انجام دهید ( انفجار بادکنک، ریختن قطره آب و . . .) و با دست دیگر فلاش را روشن کنید. زمان بندی این اعمال احتیاج به تمرین دارد اما در نهایت موفق خواهید شد.

نکات مهم

در اتاقی تاریک عکاسی کنید : از آنجایی که از حالت Bulb استفاده می کنید و ممکن است سرعت شاتر تا 10/1 و 5/1 ثانیه کاهش پیدا کند، همیشه در یک مکان تاریک عکاسی کنید. وجود نور در فضا باعث تاثیر منفی در عکس خواهد شد. فقط به اندازه ای نور لازم دارید که بتوانید اطراف خود را تشخیص دهید. استفاده از بک گراند مشکی را هم در نظر بگیرید.

دیافراگم بسته : برای اینکه همه چیز در فوکوس بوده و عمق میدان زیادی داشته باشید از دیافراگم های بین f/11 تا f/16 استفاده کنید.همچنین در دیافراگم های بسته تر تاثیر نور محیط کمتر خواهد شد.

فوکوس دستی : از آنجایی که امکان فوکوس اتوماتیک در تاریکی وجود ندارد باید از فوکوس دستی استفاده کنید. اگر سعی کنید از فوکوس اتوماتیک استفاده کنید اکشن سوژه را از دست خواهید داد.

فلاش ها : از حداقل قدرت استفاده کرده و فلاش ها را در حالت فرمانبر (Slave) قرار دهید. در این صورت لازم نیست فلاش ها را توسط کابل به یکدیگر متصل کنید و در صورت عمل کردن فلاش اصلی مابقی فلاش ها نیز بصورت اتوماتیک عمل خواهد کرد.

راز مخفی !

دانستن این راز و نکته کار شما را در عکسبرداری سریع راحت تر می کند. کافی است دوربین را در حالت عکاسی پیاپی قرار دهید. در این صورت لازم است دوربین را در حالت تنظیم دستی قرار داده و سرعت شاتر را در 125/1 ثانیه تنظیم کنید. همچنین فلاش اصلی را باید به دوربین متصل کرده تا با عملکرد شاتر فلاش نیز عمل کند. هم اکنون با نگه داشتن دکمه شاتر راه دور، با توجه به مدل، دوربین با سرعتی بین 4 تا 10 فریم در ثانیه بطور پیاپی عکاسی می کند.

با یک دست دکمه شاتر را نگه داشته و با دست دیگر اکشن دلخواه را انجام داده و پس از پایان اکشن دکمه شاتر را رها کنید. با این روش می توانید عکس دلخواه خود را پس از 5 یا 6 بار عکاسی، ثبت کنید.

سخن آخر

عکاسی با سرعت بالا می تواند یک چالش سخت و در عین حال مفرح باشد. با پشتکار و صبر و استفاده از تکنیک های بالا می توانید عکس های بی نظیری ثبت کنید. امیدوارم این مقاله آموزشگاه عکاسی در کرج مفید بوده باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *