اخیرا ما یک مقاله آموزش عکاسی در کرج تحت عنوان عکاسی High Key در محیط استودیویی منتشر کرده‌ایم. در این مقاله آموزشگاه عکاسی  ما در مورد ثبت عکس‌های روشن با تاکید روی زیبایی و وضوح صحبت کردیم. اما امروز قصد داریم در مورد عکاسی Low Key و دستیابی به آن صحبت کنیم.

 

آموزش عکاسی Low key برای مبتدی‌ها

عکاسی LOW KEY چیست؟

عکاسی Low Key به سبکی از عکاسی گفته می‌شود که از تون‌های تاریک غالب برای خلق یک عکس با ظاهر دراماتیک استفاده می‌کند. در حالی که در عکاسی High Key سعی می‌شود سوژه بیش از اندازه روشن شود تا کنتراست خیلی کمی در آن وجود داشته باشد، در عکاسی Low Key با کاهش نورپردازی تلاش می‌شود کنتراست تصویر تا جای ممکن تقویت شود.

عکاسی Low key

کلید انجام این کار این نیست که فقط یک عکس تاریک خلق کنیم اما باید به صورت کاملا انتخابی از نورپردازی استفاده کنید تا فقط بخش خاصی از تصویر نورپردازی شود. معمولا شما به عنوان عکاس تلاش می‌کنید از بروز سایه‌های سخت به خصوص روی صورت و اطراف چشم‌های سوژه جلوگیری کنید. به همین خاطر عکاسی Low Key می‌تواند یک تغییر جالب برای شما باشد.

شما باید به جای دوری از سایه‌های شدید، آن‌ها را به عنوان عنصر اصلی ترکیب‌بندی خودتان ببینید؛ چیزی که تعیین‌کننده‌ی تمام عکس شما خواهد بود. برای این کار باید نورهای خودتان را دستکاری کنید و سوژه را به شکلی قرار دهید که سایه‌ها دقیقا در مکان مناسب بیافتند تا ظاهری که شما به دنبال آن هستید خلق شود.

نورپردازی LOW KEY در هنر

هنرمندان خیلی قبل‌تر از اینکه عکاسی ابداع شود، قدرت نورپردازی Low Key را درک کرده بودند. هنرمندان رنسانس و باروک اغلب از یک تکنیک به اسم کیاروسو برای دستیابی به ظاهر دراماتیک مشابهی در تصاویر خودشان استفاده می‌کردند. این عبارت از تلفیق کلمات ایتالیایی Chiaro به معنی نور و Oscuro به معنی تاریک ایجاد شده بود.

از کیاروسو نه تنها برای افزایش دراما در یک تصویر بلکه برای افزودن عنصر رئالیسم به آن استفاده می‌شود. این نور یک احساس عمق سه‌بعدی به تصاویر آن‌ها می‌بخشید و آن‌ها را به شدت جذاب می‌کرد.

عکاسی Low key

یکی از محبوب‌ترین هنرمندانی که از این تکنیک استفاده کرده است کاراواجیو می‌باشد. او آثار مختلفی از جمله «ناباوری توماس قدیس» (عکس بالا) خلق کرده است و در آن‌ها توانسته است به خوبی از کیاروسو در آن‌ها استفاده کند. از هنرمندان معروف دیگری که از این تکنیک نهایت استفاده را برده‌اند می‌توان به گریت ون هونستورست، تینتورتو، ال گرکو و حتی تا حدودی به رامبرانت اشاره کرد.

عکاسی LOW KEY در استودیو

در صورتی که شما استودیو عکاسی خودتان را دارید، روش‌های خیلی زیادی برای خلق عکس‌های Low Key و رسیدن به نتایج شگفت‌انگیز وجود دارد. اول از همه باید یک پس زمینه‌ی مشکی بزرگ داشته باشید. به عنوان یک قاعده کلی سعی کنید از تابیدن هر نوع نوری که باعث نشان دادن بافت، چروک و… پس زمینه می‌شود، به آن جلوگیری کنید.

مطمئنا می‌توانید با استفاده از هر نوع پس زمینه دیگری هم این نوع عکاسی را انجام دهید، اما پس زمینه مشکی به شما کمک می‌کند دقیقا به همان ظاهر مشکی برسید که زمان فکر کردن به عکاسی Low Key به ذهن شما می‌رسد.

عکاسی Low key

به عنوان یک چیدمان ساده و کم هزینه، می‌توانید سوژه را با کمی فاصله از پس زمینه قرار دهید و از یک عدد فلاش در یک طرف او استفاده کنید. همچنین قدرت فلاش را هم به اندازه‌ای کاهش دهید که مطمئن شوید نور زیادی به سوژه نمی‌رسد.

 

عکاسی Low key

با این نوع چیدمان می‌توانید به نتایج دراماتیکی برسید که در آن تمام نور به یک سمت سوژه تابیده شده است. در این نوع چیدمان نور ممکن است کمی هم پس زمینه نورپردازی شود که بسته به نیازهایی که دارید ممکن است این افکت خیلی زیبا باشد و یا نیاز داشته باشید از بروز آن جلوگیری کنید.

در صورتی که می‌خواهید کمی از پشت هم به سوژه نور بتابد سعی کنید یک رفلکتور و یا فلاش دیگر را در جهت مقابل فلاش قبلی قرار دهید. با این کار به یک Hair Light خیلی زیبا خواهید رسید و اغلب اوقات باعث خلق یک افکت هاله‌ای خواهد شد.

عکاسی Low key

مانند همیشه نباید انتظار داشته باشید که با اولین تلاش به خوبی این افکت را ایجاد کنید. حالت‌های مختلف را با تغییر موقعیت نور و سوژه و همچنین تغییر شدت فلاش امتحان کنید. همچنین خیلی روی اصلاح مشکلات احتمالی در فتوشاپ حساب باز نکنید و سعی کنید در زمان عکاسی بهترین عکس‌های ممکن را ثبت کنید. با این کار خیلی بهتر می‌توانید نحوه‌ی استفاده از تجهیزات خودتان را یاد بگیرید و زمان کمتری را هم برای ادیت صرف خواهید کرد.

عکاسی LOW KEY با بودجه کم

در صورتی که استودیو خانگی هم ندارید هیچ نیازی به نگرانی نیست. هنوز هم روش‌های خیلی زیادی برای داشتن یک عکس Low Key خوب وجود دارد و می‌توانید با بودجه خیلی کمی عکس‌های بسیار با کیفیتی بگیرید. برای این عکس فقط به یک عدد دوربین و لوازم معمولی که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود نیاز دارید.

یکی از تکنیک‌هایی که معمولا برای این سبک از عکاسی استفاده می‌شود، استفاده از دو اتاق مجزا است که یک در بین آن‌ها قرار گرفته است. اتاق اصلی باید به شکلی باشد که شما بتوانید آن را کاملا تاریک کنید و ترجیحا هیچگونه پنجره یا منبع طبیعی نور در آن وجود نداشته باشد. زمانی که اتاق را تا جای ممکن تاریک کردید، سوژه را جایی در مقابل درب اتاق قرار دهید.

عکاسی Low key

اکنون باید یک منبع نور در اتاق دیگر و مقابل درب اصلی قرار دهید. درب اتاق به عنوان روشی برای مسدود کردن نور و کنترل آن عمل خواهد کرد. شما باید کنار دیوار، به شکلی بایستید که مانع ورود نور از اتاق دیگر نشوید.

همچنین ممکن است نیاز باشد مثل تصویر بالا، یک رفلکتور (یا هر چیز مشابه دیگری) را پشت منبع نور قرار دهید. شما می‌توانید از مقوای کاردستی، کاغذ یا هر چیز دیگری که بازتاب‌دهنده‌ی نور است برای این منظور استفاده کنید.

 

یک روش دیگر برای اجرای این متد، استفاده از پنجره به جای در است. اجرای این تکنیک کمی سخت‌تر است زیرا پنجره معمولا تمام اتاق را روشن می‌کند اما در شرایط مناسب می‌توانید با استفاده از پرده‌ی ضخیم نور را نرم کنید و به نتایج خیلی خوبی دست یابید.

عکاسی LOW KEY در محیط باز

یکی دیگر از متعدد روش‌های عکاسی Low Key با بودجه‌ی خیلی کم این است که این نوع عکس‌ها را در محیط‌های باز و در طول شب بگیرید. در این نوع عکس‌ها طبیعت عنصر تاریکی را برای شما فراهم خواهد کرد و شما فقط باید یک منبع نور مناسب پیدا کنید.

عکاسی Low key

نور ماه و چراغ‌های خیابانی نقطه خیلی خوبی برای شروع هستند. همچنین در پارکینگ‌ها هم می‌توانید نورهای به شدت متغیری که برای عکاسی Low Key نیاز دارید را پیدا کنید.

تنظیمات دوربین

در این سبک عکاسی تنظیمات دوربین ممکن است کاملا متفاوت باشد. کاری که باید انجام دهید این است که نور ورودی به دوربین را به حداقل برسانید و در عین حال مراقب باشید که همه چیز خیلی تاریک نشود. برای درک بهتر این موضوع نگاهی به عکس‌های زیر به همراه تنظیمات مورد استفاده برای آن‌ها بیاندازید:

عکاسی Low key

در اینجا ما شاهد یک پس زمینه مشکی یکدست و یک عدد منبع نور هستیم. از مشخصات تصویر می‌توان دید که مدت زمان نوردهی 1/80 ثانیه، دیافراگم f/6.3 و ایزو دوربین نیز روی 100 تنظیم شده است. ایزو 100 معمولا در هر شرایطی به جز شرایط نوری کاملا مناسب باعث خلق تصاویری می‌شود که خیلی تاریک هستند اما در اینجا دقیقا هدف عکاس خلق عکس‌هایی تاریک بوده است و نور فلاش به همراه سرعت شاتر کم باعث شده است دقیقا قست‌هایی که عکاس به آن‌ها نیاز داشته است نورپردازی شوند.

مزیت عکاسی در ایزو 100 این است که کیفیت عکس از دست نخواهد رفت و عکس شما هیچگونه نویز رنگی نخواهد داشت. نویز رنگی در عکس‌هایی که مقابل پس زمینه تیره گرفته می‌شوند خیلی فراگیر است ولی در صورتی که از ایزو پائین استفاده کنید، هیچ نگرانی از این بابت نخواهید داشت. اجازه دهید یک عکس دیگر را بررسی کنیم و ببینیم که آیا می‌توانیم شباهت‌های دیگری در آن پیدا کنیم یا خیر؟

عکاسی Low key

همانطور که مشاهده می‌کنید، با وجود اینکه این عکس خیلی روشن‌تر است اما با سرعت شاتر 1/200 ثانیه گرفته شده است که خیلی سریع‌تر از سرعت شاتر عکس قبلی است. همچنین با وجود اینکه دیافرگم f/13 امکان ورود نور کمتری به داخل دوربین را می‌دهد اما ایزو همچنان ثابت است و به نظر می‌رسد نور بیشتری داخل صحنه وجود دارد. این نور اضافی به عکاس این امکان را داده است که با سرعت شاتر خیلی سریع‌تری عکاسی کند و همچنان جزئیات خیلی زیادی در عکس او وجود داشته باشد.

نکته‌ای که از این دو عکس می‌توان یاد گرفت این است که باید تا جای ممکن سعی کنید که ایزو حدود 100-200 باشد تا عکس شما در عین حال تاریک و خالی از نویز باشد.

نمونه‌های بالا بیشتر عکس پرتره بودند اما شما نباید به همین سبک بسنده کنید و باید انواع مختلف عکاسی Low Key را مورد بررسی قرار دهید. سبک Low Key برای عکاسی از محصول و هرچیزی دیگری که شما می‌خواهید آن را زیبا و باکلاس نشان دهید کاربرد دارد.

سخن نهایی

به صورت خلاصه عکاسی Low Key روش خیلی خوبی برای تقویت کنتراست در عکس‌های شما است و ریشه در دوران باروک و قبل از آن دارد. شما می‌توانید در فضاهای داخلی با استفاده از تجهیزات استودیویی یا کمی خلاقیت به این افکت برسید و یا در طول شب در محیط‌های بیرونی این سبک عکاسی را امتحان کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *