تقریبا همه غروب آفتاب را پدیده زیبایی می‌دانند. با شروع فصل پاییز انگار این منظره تماشایی تر نیز می‌شود. و با وجود اینکه عکاسی از غروب شاید تکراری به نظر برسد هنوز لذت خاصی در آن نهفته است و همچنان هستند عکاسانی که با به کارگیری خلاقیت تصاویر متفاوت‌تری نسبت به بقیه ثبت می‌کنند. ثبت تصویر آخرین پرتوهای خورشید همیشه آنطور که ما می‎خواهیم پیش نرود، در مقاله آموزش عکاسی در کرج همراه ما باشید تا با یادگیری نکاتی که برای عکاسی از غروب لازم است این پرتوهای طلایی رنگ را از دست ندهید.

عکاسی از غروب

تنظیمات دوربین برای عکاسی از غروب پاییز

نکاتی که در اینجا بیان شده از اصولی است که برای عکاسی از غروب باید  آنها را رعایت کرد:

مرحله اول: لنز را تمیز کنیم

مشکلی که تمام عکاسان منظره با آن مواجه هستند گرد و خاک و شن و ماسه و قطرات آب و غیر است. هر زمان که تجهیزات عکاسی را در مناظری که میخواهیم در آن عکاسی از غروب کنیم به کار می گیریم مطمئنا کثیف می شود و هیچ وقت، هیچ چیز به اندازه عدسی لنز کثیف نمی‌شود.

اگر باور نمی‌کنید کافی است بعد از چند ساعت عکاسی نگاهی به عدسی خود بیاندازید. حال اگر لنز خود را رو به آفتاب بگیرید حتی کوچکترین ذرات خاک مکدر بر روی تصویری که دوربین ثبت می کنند نمایان می‌شود.

البته که می‌توانیم ذرات را با ویرایش اصلاح کرد و از بین برد ولی با پاک کردن عدسی لنز می توان در زمان و کیفیت صرفه جویی بسزایی کرد.

با وجود این که این کار قسمتی از تمرینات تنظیمات دوربین به شمار نمی‌آید اما می‌توان گفت در اصول عکاسی مناظره غروب آفتاب این اولین مرحله قابل ذکر است پس به دنبال داشتن لوازم پاک کننده در کیف دوربین امری الزامی است.  لوازم مثل دستمال میکروفیبر مخصوص لنز ؛ دستمال های مرطوب مخصوص لنز .

مرحله دوم: استفاده از سه پایه

شاید بدون سه پایه عکاسی از غروب آفتاب امکان پذیر باشد ولی عادت به استفاده از سه پایه مزایای بسیاری را می تواند به همراه داشته باشد. استفاده از سه پایه معمولاً از سرعت عمل شما  می کاهد ولی این به خودی خود یک نکته منفی به حساب نمی آید.

زمانی که از سه پایه استفاده می‌شود ناخودآگاه به ترکیب بندی عکس توجه بیشتری می‌شود.

عکاسی از غروب

 

بعد از دستیابی به ترکیب بندی مناسب می‌تواند تمرکز را معطوف نوردهی کرد. توجه به نوردهی، موردی چالش برانگیز در عکاسی از غروب آفتاب است و کمک زیادی به ثبت عکسی زیبا می‌کند. البته باید توجه داشت که سه پایه را به شکلی در زمین قرار دهید که بتوانید بعد از گرفتن عکس مورد نظر زاویه خود را تغییر دهید و جابجا شوید.

ارتفاع دوربین را در تا حد امکان بالا تر از زمین ببرید و همچنین نزدیک به سطح زمین در پایین ترین ارتفاع ممکن عکاسی از غروب کنید، با این کار می توانید عکس های متنوع ای در اختیار داشته باشید تا اینکه مثلاً با ۵۰ عکس یکسان از یک ارتفاع به خانه برگردید.

با پایین رفتن آفتاب به هنگام غروب نور به سرعت مصرف می‌شود و این خود دلیل موجه دیگری است برای استفاده از سه پایه. مه شدن سریع نور به این معناست که سرعت شاتر شما پایین می‌آید و در این شرایط نمی‌توان دوربین را بادست ثابت نگه داشت. اگر دوربین روی سه‌پایه باشد دیگر نگران لرزش دست نخواهید بود.

البته لازم به ذکر است که در سرعت‌های پایین شاتر باید به اشیایی که ممکن است در پیش زمینه اکشن شما متحرک باشند، دقت بیشتری باید کرد. برای مثال درختانی که باد آنها را در پیش زمینه تکان می‌دهد در سرعت پایین شاتر باعث ایجاد لرزش یا موشن بلر نشود.

آموزش عکاسی

مرحله سوم: با فرمت خام عکس بگیرید

به غیر از بعضی موارد استثنایی که عکاسی با فرمت jpg توصیه می‌شود عکاسی با فرمت خام کار حرفه‌ای تری است خصوصا در عکاسی از غروب . فرمت jpg تنها در شرایطی استثنایی مثل وقتی که قرار نیست عکس خود را بر روی کامپیوتر پردازش کنید توصیه می‌شود.

به شخصه ویرایش عکس بر روی کامپیوتر را نیمی از لذت عکاسی میدانم. این کار به من فرصت کشف جنبه‌های خلاقانه را در عکسی که گرفته‌ام می‌دهد. عکاسی با فرمت خام تمام اطلاعات عکس را حفظ می‌کند و دست را در ویرایش عکس‌ها بسیار باز می‌گذارد.

 

عکاسی از غروب

مرحله چهارم: واید عکس بگیرید و بعد ان زوم کنید

در عکاسی از غروب آفتاب و در کل عکاسی از مناظر ما معمولاً به دنبال چشم اندازی واید وسیع هستیم. فاصله کانونی ۱۴ تا ۲۴ میلیمتر نقطه آغاز خوبی است تا هر چیز که مد نظر شماست در ترکیب بندی جا شود. اگر با زاویه ای وایدتر و وسیع‌تر عکاسی کنید می‌توانید غروبی دراماتیک تر ثبت کنید. برای داشتن عکس‌های دراماتیک می‌توانید پس از ثبت عکس با لنز واید لنز خود را عوض کنید و از لنز لزوم نیز استفاده کنید.

از فاصله‌های کانونی متفاوت استفاده کنید و سعی کنید قسمت‌های متفاوتی از صحنه را با حضور آفتاب در آنها ثبت کنید. سعی کنید اشیای متفاوت را در برابر نور آفتاب به حالت ضد نور در بیاورید. تنها میزان خلاقیت شماست که می‌تواند شما را محدود کند زیرا که هیچ فاصله کانونی قانونی وجود ندارد.

پس کاری را انجام دهید که فکر می‌کنید صحیح است.

مرحله پنجم: تنظیمات دوربین خود را بر روی حالت اولویت دیافراگم قرار دهید

این قدم شاید از جهاتی قابل بحث و جدل باشد ولی باید بدانید که نباید حتما روی حالت دستی عکاسی کنید تا عکاس تلقی شوید. البته این حرف بدین معنا نیست که نباید روی حالت دستی عکاسی کرد، ولی حالت اولویت دیافراگم نقطه آغاز خوبی است و در عکاسی غروب آفتاب حالتی مناسب است.

 در اکثر دوربین‌ها برای دستیابی به حالت اولویت دیافراگم باید دکمه چرخشی حالت دوربین را به روی AV چرخاند ولی ممکن است که در بعضی دوربین‌ها این حالت با روشی متفاوت تنظیم شود.

به هرحال کارایی این حالت در تمام دوربین‌ها یکسان است اولویت دیافراگم یعنی می‌توانید دیافراگم را در جایی که دلخواه شما است تنظیم کنید و دوربین به صورت خودکار سرعت شاتر را تنظیم کند تا نور دهی مطلوب به دست آید. در این حالت دیافراگم تنها در صورتی که شما بخواهید تغییر خواهد کرد و این می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد زیرا که دیافراگم مشخص می‌کند که چه مقداری از صحنه واضح باشد.

مرحله ششم: دیافراگم را روی عددی بزرگ تنظیم کنید یا از دیافراگم های بسته تر استفاده کنید

دیافراگم مفهومی گیج کننده دارد این شاید به این خاطر باشد که ارقام و اعداد یا شماره f در اصل ارقامی کسری هستند. یعنی هر چه شماره f شما افزایش یابد در اصل به رقم ای کوچک تر دست می‌یابید. همانطور که گفتم دیافراگم مفهومی گیج کننده دارد. تنظیمات دیافراگم در اصل عمق میدان یا میزان وضوح صحنه را مشخص می‌کند.

مرحله هفت: ISO را پایین نگه دارید

وقتی ISO پایین باشد پارازیت کمتری در عکس پدیدار می‌شود که باعث می‌شود تصویر شفاف‌تر و تمیزتر به نظر برسد. میزان پارازیت در پایین‌ترین حدی که در تنظیمات دوربین شما ممکن است را کاهش دهید که معمولاً ۱۰۰ یا ۲۰۰ است. البته در بعضی شرایط به ‌صورت استثنایی نباید ISO را تا این حد پایین آورد.

عکاسی از غروب

مرحله هشتم: حواستان به سرعت شاتر باشد

بعد از تنظیم دیافراگم و ISO حالا نوبت سرعت شاتر است. این سه مورد که به آنها مثلث نوردهی نیز می‌گویند ستون‌های اصلی عکاسی هستند. ISO ، شاتر و دیافراگم نور تصویر شما را می‌سازند. اگر در حالت اولویت دیافراگم عکاسی می‌کنید دوربین شما به صورت خودکار شاتر را تنظیم خواهد کرد.

البته هنوز باید حواستان به سرعت شاتر باشد که سرعت مناسبی داشته باشد و احیاناً سرعت شاتر برای شرایطی که در آن عکاسی می‌کنید زیادی کم نباشد. شاید لازم شود برای جلوگیری از تاری حرکت شدن تصویر به علت وجود اشیاء متحرک در پیش زمینه یا لرزش دست به علت نداشتن سه پایه سرعت شاتر را افزایش دهید.

اگر چنین عکسی از غروب آفتاب مخصوصا زمانی که خود منبع درون کادر باشد، دامنه پویای وسیعی را در بر میگیرد. به بیانی ساده تفاوت بسیار زیادی بین ارزش رنگی روشن‌ترین و تیره ترین قسمت عکس به وجود می‌آید. در اکثر مواقع دامنه پویایی از حدی که دوربین به تواند آن را ثبت کنند بیشتر است.

عکاسی از غروب

اگر نوردهی را بر روی روشن‌ترین قسمتهای کارت تنظیم کنید باعث می شود سایه‌های شما کاملا سیاه شود و زمانی که سعی بر تنظیم نوردهی روی سایه ها می‌کنید باعث می‌شود آسمان اصطلاحاً سوخته شود و جزئیات عکس از بین برود.

در چنین شرایطی عکاسی با نوردهی‌های متفاوت از یک صحنه  کمک بسیار زیادی به ما خواهدکرد.

عکاسی روی حالت نوردهی نموداری، معمولا کار دشواری نیست. اکثر دوربین های مدرن DSLR یا دوربین‌های بدون آینه به صورت خودکار نوردهی نموداری را اعمال می‌کند. ولی باز هم به دفترچه راهنمای دوربین خود سر بزنید تا روش صحیح این حالت را بیاموزید.

پیش فرض این است که با ۳ نوردهی متفاوت عکاسی شود. یکی از عکس‌های شما نوردهی صحیحی دارد دیگری کم نور under exposed و آخری پر نور over exposed می‌باشد. میزان کم نوری یا پر نوری دو حالت اخیر را می‌توان در خود دوربین مشخص نمود.

بعضی از دوربین‌ها به شما اجازه می‌دهد به جای سه عکس، نوردهی نموداری پنج، هفت یا نه عکس ثبت کنید، ولی معمولاً همان سه عکس کافی است. بعد از ثبت عکس‌های نوردهی نموداری می توان از طریق photo merge hdr light room یا دیگر نرم افزارهای HDR این عکس‌ها را ترکیب کرد و به عکس واحد با نوردهی مناسب دست یافت.

مرحله نهم: از LCD دوربین برای ترکیب بندی و عکاسی استفاده کنید.

در عکاسی از غروب آفتاب معمولاً مجبوریم دوربین راه مستقیما به طرف منبع نور بگیریم. پس بهتر است مستقیماً از طریق Visor به آفتاب نگاه کنید تا مبادا چشمانتان آسیب ببیند. اینجاست که LCD دوربین به کمک شما می‍آید. اگر دوربین شما LCD متحرک داشته باشد می توانید به راحتی عکس‌هایی از زاویه پایین تر بگیرید بدون اینکه مجبور باشید روی زمین دراز بکشید.

مرحله دهم: صبور باشید

این قدم جزئی از تنظیمات دوربین نیست ولی به همان اندازه مهم است. بعد از این که آفتاب از خط افق پایین رفت بلافاصله محل عکاسی را ترک نکنید. همانطور نور و رنگ‌هایی که در آسمان دیده می‌شود را نگاه کنید و به آنها دقت کنید و بازهم عکس بگیرید. معمولاً بهترین نور زمانی به وجود می‌آید که آفتاب با افق بدرود گفته است.

مخصوصاً اگر شانس شما زیاد باشد و چند تکه ابر نیز نزدیک خط افق باشند و انعکاس نور و رنگ در آنها به خوبی مشاهده شود. من این درس را زمانی آموختم که بعد از وداع آفتاب با صحنه، دوربین خود را جمع کردم و در راه بازگشت به خانه، انفجاری از رنگ و نور را در آسمان دیدم.

اما امروز دیگر آنقدر در صحنه می‌مانم تا آسمان تیره شود و دیگر نور و رنگی وجود نداشته باشد.

عکاسی از غروب

نتیجه گیری آموزش عکاسی در کرج

عکاسی از غروب آفتاب می‌تواند کاری بسیار لذت بخش باشد بهترین مزیت این نوع عکاسی این است که برای گرفتن چنین عکس‌هایی نیاز به طی مسافت زیادی ندارید. معمولا هر روز غروب آفتاب در مکانی نزدیک شما به شکلی رخ می‌دهد که بتوانید از آن عکاسی کنید حتی در حیاط پشتی خانه خود. پس دوربین تان را در بیاورید و از قدم‌های فوق ایده بگیرید. مثل هر نوع عکاسی دیگر تکرار و تمرین باعث پیشرفت شما می‌شود. همچنین با افزایش مهارت شما در عکاسی از غروب که بسیار دم دست و مهیا است اعتماد به نفس شما افزایش می‌یابد و همین امر باعث می شود به قصد عکس گرفتن از جای خود بلند شوید و سفر کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *